„Antysemityzm- czy trzeba mieć swojego wroga?”- warsztaty w ramach projektu „PorozmawiajMY. Proszę!”
Biblioteka Szkolna Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu zakwalifikowała się do udziału w akcji dla bibliotek „PorozmawiajMY. Proszę!” współorganizowanej przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego oraz Fundację Kocham Polskę.
Od pomysłodawców akcji otrzymaliśmy "Nieoczywistą Układankę Polską" oraz zestaw „niescenariuszy”, które zostały wykorzystane podczas czterogodzinnych warsztatów, przeprowadzonych 18 października 2019 roku (piątek) przez Pana Pawła Domzalskiego- nauczyciela języka polskiego i wiedzy o kulturze, animatora edukacji i bibliotekarza z zamiłowania. W zajęciach, podzielonych na trzy moduły, udział wzięło 16 uczniów z klas pierwszych i 2 osoby z klasy 2. Gościliśmy na nich również s. Annę Mikołajewicz- miłośniczkę kultury żydowskiej, Panią Jolantę Mazur- pracownika naszej szkoły oraz Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu Panią Laurę Słocką-Przydróżną.
Zajęcia zatytułowane „Antysemityzm- czy trzeba mieć swojego wroga?” rozpoczęły się od wyjaśnienia przez prowadzącego celu warsztatów, zapoznania uczestników z przebiegiem zajęć i z materiałami, które będą wykorzystywane podczas ćwiczeń. Pan Paweł przygotował również prezentację multimedialną, która w znaczący sposób ułatwiała pracę, ale i uatrakcyjniała poszczególne zadania oraz wystawę książek dostępnych w naszych zbiorach poświęconych tematyce żydowskiej.
Na początku uczniowie na dużych kartkach wypisali swoje skojarzenia z Żydami i judaizmem, które zostały zapisane na tablicy a następnie rysowali Żyda oraz w parach grali w bingo, by przekonać się czy ich myślenie o Żydach jest stereotypowe. Kolejnym etapem obalania stereotypów były „Fakty i mity” (na temat Żydów), quiz oraz wypowiedzi filmowe młodych Polek i Polaków żydowskiego pochodzenia (Miriam, Borysa i Hani).
By uświadomić młodzieży jak niewiele wiemy o tej mniejszości narodowej Pan Paweł Domzalski przedstawił sylwetki i ciekawostki o dziesięciu polskich Żydach, którzy zmienili jego zdaniem dzieje świata. Byli to: Samuel Goldwyn- człowiek, który stworzył „Metro-Goldwyn-Mayer”; Adolf Beck- wynalazca EEG; Ary Szternfeld- gdyby nie on, Rosjanie nie byliby pierwszymi zdobywcami kosmosu; Kazimierz Funk- odkrywca witamin; Maksymilian Faktorowicz (Max Factor) twórca make-upu; Ludwik Hirszfeld- odkrył grupy krwi; Ludwik Zamenhof- twórca esperanto; Helena Rubinstein- twórczyni kosmetyków dla pań; Jakub Węgierko- twórca leczenia cukrzycy dużymi dawkami insuliny oraz Hilary Koprowski- człowiek, który zatrzymał polio.
Kolejna część warsztatów była poświęcona kulturze żydowskiej. Została omówiona historia współżycia narodu polskiego i żydowskiego w ciągu dziejów, sposób funkcjonowania żydowskich miasteczek (tzw. Sztetlów) a także pokazano Torę i Talmud. Pan Paweł Domzalski zwrócił uczniom uwagę, że większość żydowskich zwyczajów wiąże się z życiem mężczyzn. Świat kobiet jest im niejako podporządkowany, chociaż mają one swoje ważne miejsca i rolę do odegrania. Prowadzący przedstawił ważne elementy kultury żydowskiej, takie jak: obrzezanie ósmego dnia po narodzeniu; nauka w elementarnej szkole religijnej, czyli chederze; Bar Micwa; Bat Micwa; Narzeczeństwo i małżeństwo; Żydowski dom oraz obrzędy pogrzebowe.
Uczniowie mieli okazję wysłuchać najważniejszych sformułowań w języku hebrajskim, przydatnych podczas podróży do Izraela, zwłaszcza dotyczących restauracji i posiłków. Wysłuchali także teledysków (m.in. Motty Steinmetz - Tseno Ureno, The Yeshiva Boys Choir - "Adir" czy Beri Weber - Rabi Shimon), ilustrujących kulturę żydowską, naukę w szkole i życie codzienne. Następnie samodzielnie ćwiczyli się w pisaniu alfabetu, zapisie własnych imion i odczytaniu ich znaczenia symbolicznego. Poznali także różnice między językiem hebrajskim a jidysz, wysłuchali pieśni Andre Ochodlo oraz wspólnie śpiewali „Hevenu Shalom Alechem”.
Zebrani także poznali najważniejsze informacje o kalendarzu żydowskim i tradycyjnym stroju męskim. Wypełniali Chamsę własnymi wzorami oraz pracowali w grupach, analizując 4 ważne święta żydowskie. Po tym prowadzący zaprezentował wynalazki dokonane przez Żydów oraz podstawy kuchni żydowskiej. Uczniowie mieli okazję spróbować żydowskich przekąsek, takich jak: chałwa, chałka, bakalie, maca, humus i śledź po żydowsku dokonując ich oceny pod względem walorów smakowych.
Następnie uczniowie zagrali w edukacyjną grę planszową „Krajoznanie” , w której gracze odbywają podróż po przedwojennej Polsce. Podążając do wyznaczonego celu poznają historię i kulturę Żydów polskich. Na trasie gracze doświadczają przygód, zdobywają nowe umiejętności a czasem wpadają w tarapaty.
Trzeci- najważniejszy moduł moduł nosił tytuł „Antysemityzm - mowa nienawiści i reakcje na nią”. Ta część miała charakter dyskusji. Młodzież poznała pojęcie antysemityzmu, mowy nienawiści na przykładzie zapisów z lokalnych bolesławieckich mediów (komentarze pod artykułami noszące znamiona antysemityzmu lub będące hejtem skierowanym wobec Żydów).
Uczniowie, pracując w grupach, odpowiadali na mowę nienawiści komentarzami nie zawierającymi takich cech. Było to bardzo trudne ćwiczenie, ale i niesłychanie potrzebne. Po tym zadaniu uczniowie wysłuchali wywiadu z Michałem Pirógiem, który przyznaje, że nie wstydzi się, że jest gejem i Żydem i zastanawiali się nad tym, jak działać, by walczyć z mową nienawiści oraz hejtem na co dzień. Poznali wypowiedzi Alberta Einsteina, Juliana Tuwima, Bono (piosenkarza irlandzkiego zespołu U2) oraz Nicole Kidman (aktorki) na temat tożsamości. Na przykładzie Kordoby, Krakowa i Amsterdamu prowadzący wytłumaczył, dlaczego Żydzi są rozproszeni po całym świecie i dlaczego prześladowania tego narodu trwają od wieków. Młodzież poznała także pojęcie Holokaustu. Następnie dyskutowano na temat konfliktu na Bliskim Wschodzie. Podczas tej dyskusji próbowano wyjaśnić, że krytyka Izraela nie jest antysemicka sama w sobie. Jeżeli jednak opiera się ona na uprzedzeniach dotyczących tego, „jacy są Żydzi” lub jeżeli prowadzi do powstawania teorii spiskowych czy też jest skierowana przeciwko Żydom, wtedy staje się wyrazem antysemityzmu. Wiele miejsca poświęcono dyskusji na temat tego, jak zapobiegać antysemityzmowi i mowie nienawiści.
Na zakończenie młodzież obejrzała teledysk, który ukazuje ortodoksyjnych Żydów, którzy mają poczucie humoru i potrafią śmiać się z samych siebie. Jak podkreślają uczestnicy warsztatów były to bardzo interesujące i wartościowe zajęcia, które pozwoliły lepiej zrozumieć kulturę żydowską i pozbyć się funkcjonujących w świadomości lęków i stereotypów.
W podziękowaniu za udział w warsztatach uczniowie otrzymali od prowadzącego plany lekcji z symbolika żydowską.
Fot. Samuel Borek i Paweł Domzalski
Od pomysłodawców akcji otrzymaliśmy "Nieoczywistą Układankę Polską" oraz zestaw „niescenariuszy”, które zostały wykorzystane podczas czterogodzinnych warsztatów, przeprowadzonych 18 października 2019 roku (piątek) przez Pana Pawła Domzalskiego- nauczyciela języka polskiego i wiedzy o kulturze, animatora edukacji i bibliotekarza z zamiłowania. W zajęciach, podzielonych na trzy moduły, udział wzięło 16 uczniów z klas pierwszych i 2 osoby z klasy 2. Gościliśmy na nich również s. Annę Mikołajewicz- miłośniczkę kultury żydowskiej, Panią Jolantę Mazur- pracownika naszej szkoły oraz Dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu Panią Laurę Słocką-Przydróżną.
Zajęcia zatytułowane „Antysemityzm- czy trzeba mieć swojego wroga?” rozpoczęły się od wyjaśnienia przez prowadzącego celu warsztatów, zapoznania uczestników z przebiegiem zajęć i z materiałami, które będą wykorzystywane podczas ćwiczeń. Pan Paweł przygotował również prezentację multimedialną, która w znaczący sposób ułatwiała pracę, ale i uatrakcyjniała poszczególne zadania oraz wystawę książek dostępnych w naszych zbiorach poświęconych tematyce żydowskiej.
Na początku uczniowie na dużych kartkach wypisali swoje skojarzenia z Żydami i judaizmem, które zostały zapisane na tablicy a następnie rysowali Żyda oraz w parach grali w bingo, by przekonać się czy ich myślenie o Żydach jest stereotypowe. Kolejnym etapem obalania stereotypów były „Fakty i mity” (na temat Żydów), quiz oraz wypowiedzi filmowe młodych Polek i Polaków żydowskiego pochodzenia (Miriam, Borysa i Hani).
By uświadomić młodzieży jak niewiele wiemy o tej mniejszości narodowej Pan Paweł Domzalski przedstawił sylwetki i ciekawostki o dziesięciu polskich Żydach, którzy zmienili jego zdaniem dzieje świata. Byli to: Samuel Goldwyn- człowiek, który stworzył „Metro-Goldwyn-Mayer”; Adolf Beck- wynalazca EEG; Ary Szternfeld- gdyby nie on, Rosjanie nie byliby pierwszymi zdobywcami kosmosu; Kazimierz Funk- odkrywca witamin; Maksymilian Faktorowicz (Max Factor) twórca make-upu; Ludwik Hirszfeld- odkrył grupy krwi; Ludwik Zamenhof- twórca esperanto; Helena Rubinstein- twórczyni kosmetyków dla pań; Jakub Węgierko- twórca leczenia cukrzycy dużymi dawkami insuliny oraz Hilary Koprowski- człowiek, który zatrzymał polio.
Kolejna część warsztatów była poświęcona kulturze żydowskiej. Została omówiona historia współżycia narodu polskiego i żydowskiego w ciągu dziejów, sposób funkcjonowania żydowskich miasteczek (tzw. Sztetlów) a także pokazano Torę i Talmud. Pan Paweł Domzalski zwrócił uczniom uwagę, że większość żydowskich zwyczajów wiąże się z życiem mężczyzn. Świat kobiet jest im niejako podporządkowany, chociaż mają one swoje ważne miejsca i rolę do odegrania. Prowadzący przedstawił ważne elementy kultury żydowskiej, takie jak: obrzezanie ósmego dnia po narodzeniu; nauka w elementarnej szkole religijnej, czyli chederze; Bar Micwa; Bat Micwa; Narzeczeństwo i małżeństwo; Żydowski dom oraz obrzędy pogrzebowe.
Uczniowie mieli okazję wysłuchać najważniejszych sformułowań w języku hebrajskim, przydatnych podczas podróży do Izraela, zwłaszcza dotyczących restauracji i posiłków. Wysłuchali także teledysków (m.in. Motty Steinmetz - Tseno Ureno, The Yeshiva Boys Choir - "Adir" czy Beri Weber - Rabi Shimon), ilustrujących kulturę żydowską, naukę w szkole i życie codzienne. Następnie samodzielnie ćwiczyli się w pisaniu alfabetu, zapisie własnych imion i odczytaniu ich znaczenia symbolicznego. Poznali także różnice między językiem hebrajskim a jidysz, wysłuchali pieśni Andre Ochodlo oraz wspólnie śpiewali „Hevenu Shalom Alechem”.
Zebrani także poznali najważniejsze informacje o kalendarzu żydowskim i tradycyjnym stroju męskim. Wypełniali Chamsę własnymi wzorami oraz pracowali w grupach, analizując 4 ważne święta żydowskie. Po tym prowadzący zaprezentował wynalazki dokonane przez Żydów oraz podstawy kuchni żydowskiej. Uczniowie mieli okazję spróbować żydowskich przekąsek, takich jak: chałwa, chałka, bakalie, maca, humus i śledź po żydowsku dokonując ich oceny pod względem walorów smakowych.
Następnie uczniowie zagrali w edukacyjną grę planszową „Krajoznanie” , w której gracze odbywają podróż po przedwojennej Polsce. Podążając do wyznaczonego celu poznają historię i kulturę Żydów polskich. Na trasie gracze doświadczają przygód, zdobywają nowe umiejętności a czasem wpadają w tarapaty.
Trzeci- najważniejszy moduł moduł nosił tytuł „Antysemityzm - mowa nienawiści i reakcje na nią”. Ta część miała charakter dyskusji. Młodzież poznała pojęcie antysemityzmu, mowy nienawiści na przykładzie zapisów z lokalnych bolesławieckich mediów (komentarze pod artykułami noszące znamiona antysemityzmu lub będące hejtem skierowanym wobec Żydów).
Uczniowie, pracując w grupach, odpowiadali na mowę nienawiści komentarzami nie zawierającymi takich cech. Było to bardzo trudne ćwiczenie, ale i niesłychanie potrzebne. Po tym zadaniu uczniowie wysłuchali wywiadu z Michałem Pirógiem, który przyznaje, że nie wstydzi się, że jest gejem i Żydem i zastanawiali się nad tym, jak działać, by walczyć z mową nienawiści oraz hejtem na co dzień. Poznali wypowiedzi Alberta Einsteina, Juliana Tuwima, Bono (piosenkarza irlandzkiego zespołu U2) oraz Nicole Kidman (aktorki) na temat tożsamości. Na przykładzie Kordoby, Krakowa i Amsterdamu prowadzący wytłumaczył, dlaczego Żydzi są rozproszeni po całym świecie i dlaczego prześladowania tego narodu trwają od wieków. Młodzież poznała także pojęcie Holokaustu. Następnie dyskutowano na temat konfliktu na Bliskim Wschodzie. Podczas tej dyskusji próbowano wyjaśnić, że krytyka Izraela nie jest antysemicka sama w sobie. Jeżeli jednak opiera się ona na uprzedzeniach dotyczących tego, „jacy są Żydzi” lub jeżeli prowadzi do powstawania teorii spiskowych czy też jest skierowana przeciwko Żydom, wtedy staje się wyrazem antysemityzmu. Wiele miejsca poświęcono dyskusji na temat tego, jak zapobiegać antysemityzmowi i mowie nienawiści.
Na zakończenie młodzież obejrzała teledysk, który ukazuje ortodoksyjnych Żydów, którzy mają poczucie humoru i potrafią śmiać się z samych siebie. Jak podkreślają uczestnicy warsztatów były to bardzo interesujące i wartościowe zajęcia, które pozwoliły lepiej zrozumieć kulturę żydowską i pozbyć się funkcjonujących w świadomości lęków i stereotypów.
W podziękowaniu za udział w warsztatach uczniowie otrzymali od prowadzącego plany lekcji z symbolika żydowską.
Fot. Samuel Borek i Paweł Domzalski
Więcej zdjęć TUTAJ