„Bo liczy się człowiek! Mowa nienawiści i homofobia”- warsztaty w ramach projektu Amnesty International
W roku szkolnym 2017/18 Biblioteka Szkolna Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu przystąpiła do ogólnopolskiego programu "Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi", realizowanego we współpracy z Amnesty International. 8 listopada 2017 roku odbyły się ostatnie już trzecie warsztaty z tego cyklu zatytułowane: „Bo liczy się człowiek! Mowa nienawiści i homofobia”.
Zajęcia poprowadzone przez Pana Pawła Domzalskiego trwały 2 godziny. Tym razem uczestniczyli w nich uczniowie klasy 4TŻiUG oraz grupa z klasy 2TŻiUG.
Pierwsza część miała charakter informacyjno-wykładowy. Uczniowie zapoznali się z definicja pojęcia mowy nienawiści oraz jej głównymi wyznacznikami, klasyfikację mowy nienawiści, określają intencje, jakie przyświecają osobom stosującym ją w wypowiedziach. Młodzież poznała także drzewo mowy nienawiści oraz mechanizmy wspierające stereotypy. Prowadzący zwrócił uwagę na konsekwencje przestępstw z nienawiści oraz przedstawi l najważniejsze symbole mowy nienawiści (m.in. krzyż celtycki, swastyka, falanga, runa sig, triskelion czy zakaz pedałowania).
W drugiej części warsztatów uczniowie analizowali wypowiedzi zawierające elementy mowy nienawiści określając odbiorców, kogo dotyczy dana wypowiedź, jaka jest jej treść i cel oraz możliwe konsekwencje. Następnie analizowali niemieckie grafiki propagandowe dotyczące Żydów, które powstały przed drugą wojną światową zastanawiając się, dlaczego ludzie w nazistowskich Niemczech uwierzyli w taką lub podobną propagandę i jakie stereotypy o Żydach były utrwalane poprzez komiksy? Do jakich uprzedzeń doprowadziły? Nauczyciel przedstawił także sytuacje pokazujące, że od mowy nienawiści do ludobójstwa jest już bardzo blisko.
Kolejnym etapem warsztatów była analiza wypowiedzi zamieszczanych na portalach społecznościowych dotyczących antysemityzmu, wyglądu i homofobii. Działając w czterech grupach młodzież analizowała teksty źródłowe oraz sytuacje, które mogłyby się wydarzyć w ich najbliższym otoczeniu, próbując wypracować prawidłowe reakcje na mowę nienawiści. Następnie uczestnicy warsztatów obejrzeli filmy, na których nastolatkowie o orientacji homoseksualnej, chłopcy i dziewczęta opowiadają o swoich doświadczeniach szkolnych i rodzinnych związanych z przyznaniem się do swojej orientacji. Pozwoliło to przybliżyć problem homofobii w środowisku szkolnym czy domowym. Przeanalizowano komiks poświęcony temu zagadnieniu oraz wypełniono kartę pracy, w której określono sposoby reagowania na dyskryminację i znęcanie się.
W podsumowaniu osoba prowadząca zainicjowała burzę mózgów, prosząc osoby uczestniczące o podawanie przykładów działań i zachowań, które mogą być wspierające dla osób LGB w klasie. Młodzież bardzo pozytywnie odniosła się do omawianych zagadnień i zaplanowano w przyszłości kolejne spotkania dotyczące tej problematyki.
Zajęcia poprowadzone przez Pana Pawła Domzalskiego trwały 2 godziny. Tym razem uczestniczyli w nich uczniowie klasy 4TŻiUG oraz grupa z klasy 2TŻiUG.
Pierwsza część miała charakter informacyjno-wykładowy. Uczniowie zapoznali się z definicja pojęcia mowy nienawiści oraz jej głównymi wyznacznikami, klasyfikację mowy nienawiści, określają intencje, jakie przyświecają osobom stosującym ją w wypowiedziach. Młodzież poznała także drzewo mowy nienawiści oraz mechanizmy wspierające stereotypy. Prowadzący zwrócił uwagę na konsekwencje przestępstw z nienawiści oraz przedstawi l najważniejsze symbole mowy nienawiści (m.in. krzyż celtycki, swastyka, falanga, runa sig, triskelion czy zakaz pedałowania).
W drugiej części warsztatów uczniowie analizowali wypowiedzi zawierające elementy mowy nienawiści określając odbiorców, kogo dotyczy dana wypowiedź, jaka jest jej treść i cel oraz możliwe konsekwencje. Następnie analizowali niemieckie grafiki propagandowe dotyczące Żydów, które powstały przed drugą wojną światową zastanawiając się, dlaczego ludzie w nazistowskich Niemczech uwierzyli w taką lub podobną propagandę i jakie stereotypy o Żydach były utrwalane poprzez komiksy? Do jakich uprzedzeń doprowadziły? Nauczyciel przedstawił także sytuacje pokazujące, że od mowy nienawiści do ludobójstwa jest już bardzo blisko.
Kolejnym etapem warsztatów była analiza wypowiedzi zamieszczanych na portalach społecznościowych dotyczących antysemityzmu, wyglądu i homofobii. Działając w czterech grupach młodzież analizowała teksty źródłowe oraz sytuacje, które mogłyby się wydarzyć w ich najbliższym otoczeniu, próbując wypracować prawidłowe reakcje na mowę nienawiści. Następnie uczestnicy warsztatów obejrzeli filmy, na których nastolatkowie o orientacji homoseksualnej, chłopcy i dziewczęta opowiadają o swoich doświadczeniach szkolnych i rodzinnych związanych z przyznaniem się do swojej orientacji. Pozwoliło to przybliżyć problem homofobii w środowisku szkolnym czy domowym. Przeanalizowano komiks poświęcony temu zagadnieniu oraz wypełniono kartę pracy, w której określono sposoby reagowania na dyskryminację i znęcanie się.
W podsumowaniu osoba prowadząca zainicjowała burzę mózgów, prosząc osoby uczestniczące o podawanie przykładów działań i zachowań, które mogą być wspierające dla osób LGB w klasie. Młodzież bardzo pozytywnie odniosła się do omawianych zagadnień i zaplanowano w przyszłości kolejne spotkania dotyczące tej problematyki.