„Czy możliwy jest świat bez głodu” - warsztaty w ramach projektu "Globalnie w bibliotekach"
We wrześniu Biblioteka Szkolna Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu znów aplikowała do Programu Polskiej Akcji Humanitarnej pn. „Globalnie w bibliotekach”. Wniosek, jaki złożyliśmy w formie elektronicznej, został pozytywnie rozpatrzony i mogliśmy wziąć udział w projekcie. Program „Globalnie w bibliotekach” ma na celu zaangażowanie bibliotek w dyskusję i refleksję nad dwoma światowymi wyzwaniami: problemami głodu i ubóstwa. Październik to miesiąc w którym obchodzimy dwa ważne dni:
- Międzynarodowy Dzień Żywności i Walki z Głodem (16 października),
- Międzynarodowy Dzień Walki z Ubóstwem (17 października).
Z tego powodu chcemy zwrócić uwagę na obydwa problemy, porozmawiać o ich przyczynach oraz wzmocnić narodową solidarność w walce z nimi.
10 października 2018 roku nasza biblioteka zorganizowała trzygodzinne warsztaty dla młodzieży zatytułowane „Czy możliwy jest świat bez głodu” przygotowane przez nauczycieli bibliotekarzy: Panią Anetę Antczak i Panią Sylwię Czernatowicz a poprowadzone przez Pana Pawła Domzalskiego- nauczyciela wiedzy o kulturze i języka polskiego, animatora edukacji i miłośnika książek. W warsztatach wzięło udział 38 uczniów z różnych klas ZSOiZ.
Zajęcia rozpoczęły się od przypomnienia pojęcia „globalizacja” oraz od przytoczenia wypowiedzi Martina Luthera Kinga dotyczącej sieci wzajemnych powiązań. Materiał ilustracyjny stanowiła przygotowana przez Pana Pawła prezentacja multimedialna, która wzbogaciła materiał informacyjny i warsztaty. Prowadzący zwrócił uwagę, że zależymy od siebie nawzajem i warto zdawać sobie z tego sprawę. Od naszych działań i codziennych decyzji – konsumenckich i obywatelskich – zależy dobrobyt, pokój, przestrzeganie praw człowieka oraz stan środowiska naturalnego. Następnie uczniowie na kolorowych karteczkach zapisywali odpowiedź na pytanie: Jak sądzisz, dlaczego we współczesnym świecie ludzie głodują? Po upływie 5 minut karteczki zostały wrzucone do pudełka, następnie odczytane przez prowadzącego i wspólnie omówione przez zebranych.
Po tym ćwiczeniu młodzież dzieliła się swoimi refleksjami na temat głodu, na temat książek, które czytali oraz o obejrzanych filmach dotyczących tego zagadnienia. Następnie dokonano wspólnej analizy cytatu M. S. Swaminathana:
„Głód i niedożywienie są największymi wrogami ludzkości. Pozbawiają dzieci, często nawet w momencie urodzenia, możliwości pełnego urzeczywistnienia ich wrodzonego genetycznego potencjału rozwoju fizycznego i umysłowego. Wolność od głodu jest podstawowym warunkiem bezpieczeństwa ludzi (…). Jeśli zawiodą polityki dotyczące rolnictwa i żywności na świecie, zniweczy to szansę na powodzenie wszystkich innych rzeczy”.
Tę część warsztatów prowadzący podsumował rozmowę pogadanką na temat Zrównoważonych Celów Rozwoju. Opowiedział o tym, czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju i zwrócił uwagę na treść celu drugiego.
Kolejnym ćwiczeniem było zapoznanie się młodzieży z fragmentem książki Jeana Zieglera – cenionego socjologa, naukowca, autora Geopolityki głodu. Oraz odpowiedź na pytania:
- Który fragment powyższego tekstu najbardziej Cię poruszył?
- Czym jest prawo do żywności? W jakim dokumencie znajdziemy o nim informacje?
- Jak myślisz, co znaczy, że prawo do żywności jest notorycznie łamane?
Uczniowie pracując samodzielnie, analizowali tekst a następnie czytali udzielone przez siebie odpowiedzi.
Następnie młodzież pracowała metodą metaplanu, zapisując na kartkach pomysły na to ,,Jak jest?” oraz ,,Jak powinno być?” na podstawie przeczytanego tekstu. Nauczyciel po zebraniu kartek uzupełnił schemat metaplanu zawieszony na tablicy przyczepiając uczniowskie odpowiedzi. Podsumował tę część ćwiczenia i podał informację o tym czym jest prawo do żywności. Zanim uczniowie uzupełnili kolejne pola metaplanu obejrzeli film „Skąd bierze się głód? Najpilniej
strzeżona tajemnica XXI w.” Po wnikliwej analizie filmu zastanawiali się nad punktem ,,Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?”. Wypisali na karteczkach przyczyny głodu na świecie. Następnie zastanawiali się, jakie wnioski płyną z powyższych rozważań.
Po przerwie młodzież omawiała przyczyny ubóstwa na świecie. Dyskutowała na temat głodu analizując zdjęcia z krótkimi opisami oraz przygotowane przez prowadzącego materiały źródłowe. Pan Paweł Domzalski wnikliwie przeanalizował mity na temat głodu, które funkcjonują w społeczeństwie.
Po tym punkcie chętni dwaj uczniowie zagrali w grę symulacyjną polegającą na wykonywaniu zadań, udzielaniu odpowiedzi dotyczących głodu lub analizy fragmentów tekstów czy sytuacji.
Następnie odbyła się dyskusja na temat sposobów rozwiązania problemu głodu na świecie. Prowadzący omówił pomysł na Foodsharing - to po prostu dzielenie się z innymi żywnością – taką, której przygotowaliśmy za dużo (np. ciastem lub pierogami) lub taką, którą wcześniej kupiliśmy w nadmiarze i nie zdążymy już jej zjeść, bo za chwilę minie termin przydatności do spożycia – to dotyczyć może np. makaronu, pieczywa lub owoców.
Jako podsumowanie obejrzano film „Jak mówić o większości świata?”.
Częścią praktyczną naszych działań jest włączenie się w Międzynarodowy Dzień Żywności i Walki z Głodem. W sobotę 13 października 2018 roku spotkamy się ponownie, by wspólnie przygotować pierogi dla Polskiego Czerwonego Krzyża z 15 kg mąki. Liczymy na to, że uda nam się ulepić 1700 pierogów, które będą rozdawane najuboższym mieszkańcom Bolesławca.
- Międzynarodowy Dzień Żywności i Walki z Głodem (16 października),
- Międzynarodowy Dzień Walki z Ubóstwem (17 października).
Z tego powodu chcemy zwrócić uwagę na obydwa problemy, porozmawiać o ich przyczynach oraz wzmocnić narodową solidarność w walce z nimi.
10 października 2018 roku nasza biblioteka zorganizowała trzygodzinne warsztaty dla młodzieży zatytułowane „Czy możliwy jest świat bez głodu” przygotowane przez nauczycieli bibliotekarzy: Panią Anetę Antczak i Panią Sylwię Czernatowicz a poprowadzone przez Pana Pawła Domzalskiego- nauczyciela wiedzy o kulturze i języka polskiego, animatora edukacji i miłośnika książek. W warsztatach wzięło udział 38 uczniów z różnych klas ZSOiZ.
Zajęcia rozpoczęły się od przypomnienia pojęcia „globalizacja” oraz od przytoczenia wypowiedzi Martina Luthera Kinga dotyczącej sieci wzajemnych powiązań. Materiał ilustracyjny stanowiła przygotowana przez Pana Pawła prezentacja multimedialna, która wzbogaciła materiał informacyjny i warsztaty. Prowadzący zwrócił uwagę, że zależymy od siebie nawzajem i warto zdawać sobie z tego sprawę. Od naszych działań i codziennych decyzji – konsumenckich i obywatelskich – zależy dobrobyt, pokój, przestrzeganie praw człowieka oraz stan środowiska naturalnego. Następnie uczniowie na kolorowych karteczkach zapisywali odpowiedź na pytanie: Jak sądzisz, dlaczego we współczesnym świecie ludzie głodują? Po upływie 5 minut karteczki zostały wrzucone do pudełka, następnie odczytane przez prowadzącego i wspólnie omówione przez zebranych.
Po tym ćwiczeniu młodzież dzieliła się swoimi refleksjami na temat głodu, na temat książek, które czytali oraz o obejrzanych filmach dotyczących tego zagadnienia. Następnie dokonano wspólnej analizy cytatu M. S. Swaminathana:
„Głód i niedożywienie są największymi wrogami ludzkości. Pozbawiają dzieci, często nawet w momencie urodzenia, możliwości pełnego urzeczywistnienia ich wrodzonego genetycznego potencjału rozwoju fizycznego i umysłowego. Wolność od głodu jest podstawowym warunkiem bezpieczeństwa ludzi (…). Jeśli zawiodą polityki dotyczące rolnictwa i żywności na świecie, zniweczy to szansę na powodzenie wszystkich innych rzeczy”.
Tę część warsztatów prowadzący podsumował rozmowę pogadanką na temat Zrównoważonych Celów Rozwoju. Opowiedział o tym, czym są Cele Zrównoważonego Rozwoju i zwrócił uwagę na treść celu drugiego.
Kolejnym ćwiczeniem było zapoznanie się młodzieży z fragmentem książki Jeana Zieglera – cenionego socjologa, naukowca, autora Geopolityki głodu. Oraz odpowiedź na pytania:
- Który fragment powyższego tekstu najbardziej Cię poruszył?
- Czym jest prawo do żywności? W jakim dokumencie znajdziemy o nim informacje?
- Jak myślisz, co znaczy, że prawo do żywności jest notorycznie łamane?
Uczniowie pracując samodzielnie, analizowali tekst a następnie czytali udzielone przez siebie odpowiedzi.
Następnie młodzież pracowała metodą metaplanu, zapisując na kartkach pomysły na to ,,Jak jest?” oraz ,,Jak powinno być?” na podstawie przeczytanego tekstu. Nauczyciel po zebraniu kartek uzupełnił schemat metaplanu zawieszony na tablicy przyczepiając uczniowskie odpowiedzi. Podsumował tę część ćwiczenia i podał informację o tym czym jest prawo do żywności. Zanim uczniowie uzupełnili kolejne pola metaplanu obejrzeli film „Skąd bierze się głód? Najpilniej
strzeżona tajemnica XXI w.” Po wnikliwej analizie filmu zastanawiali się nad punktem ,,Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?”. Wypisali na karteczkach przyczyny głodu na świecie. Następnie zastanawiali się, jakie wnioski płyną z powyższych rozważań.
Po przerwie młodzież omawiała przyczyny ubóstwa na świecie. Dyskutowała na temat głodu analizując zdjęcia z krótkimi opisami oraz przygotowane przez prowadzącego materiały źródłowe. Pan Paweł Domzalski wnikliwie przeanalizował mity na temat głodu, które funkcjonują w społeczeństwie.
Po tym punkcie chętni dwaj uczniowie zagrali w grę symulacyjną polegającą na wykonywaniu zadań, udzielaniu odpowiedzi dotyczących głodu lub analizy fragmentów tekstów czy sytuacji.
Następnie odbyła się dyskusja na temat sposobów rozwiązania problemu głodu na świecie. Prowadzący omówił pomysł na Foodsharing - to po prostu dzielenie się z innymi żywnością – taką, której przygotowaliśmy za dużo (np. ciastem lub pierogami) lub taką, którą wcześniej kupiliśmy w nadmiarze i nie zdążymy już jej zjeść, bo za chwilę minie termin przydatności do spożycia – to dotyczyć może np. makaronu, pieczywa lub owoców.
Jako podsumowanie obejrzano film „Jak mówić o większości świata?”.
Częścią praktyczną naszych działań jest włączenie się w Międzynarodowy Dzień Żywności i Walki z Głodem. W sobotę 13 października 2018 roku spotkamy się ponownie, by wspólnie przygotować pierogi dla Polskiego Czerwonego Krzyża z 15 kg mąki. Liczymy na to, że uda nam się ulepić 1700 pierogów, które będą rozdawane najuboższym mieszkańcom Bolesławca.