„Drogi do niepodległości”- wykład prof. dr hab. Grzegorza Straucholda w Bolesławcu
W dniu 14 grudnia 2018 roku, w roku jubileuszowym 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę, do 1LO w Bolesławcu przyjechał wykładowca historii z Uniwersytetu Wrocławskiego - prof. dr hab. Grzegorz Strauchold.
Profesor spotkał się z uczniami Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu zainteresowanymi dziejami Polski i wygłosił wykład zatytułowany „Drogi do niepodległości”.
Profesor Grzegorz Strauchold przedstawił polskie dążenia niepodległościowe w czasie zaborów oraz kształtującą się przed I Wojną Światową sytuację polityczną. Szczególnie opisywał sytuację Polaków pod zaborami.
Swoje wystąpienie rozpoczął od pokazania różnic w postrzeganiu historii wynikających z pozycji obserwatora i możliwości braku obiektywizmu przy rozstrzyganiu spornych kwestii.
Używanie pytań retorycznych w odniesieniu do tego samego problemu, zmieniając pozycję obserwatora. Tak lekko zdezorientowani uczniowie zostali „wprowadzeni” na ziemie polskie podzielone pomiędzy trzech zaborców.
Profesor w przystępny i jasny sposób przedstawił sytuację polityczną każdego zaboru, używając odpowiedniej gestykulacji, żartów i anegdot. Była to bardzo interesująca lekcja historii.
Profesor spotkał się z uczniami Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu zainteresowanymi dziejami Polski i wygłosił wykład zatytułowany „Drogi do niepodległości”.
Profesor Grzegorz Strauchold przedstawił polskie dążenia niepodległościowe w czasie zaborów oraz kształtującą się przed I Wojną Światową sytuację polityczną. Szczególnie opisywał sytuację Polaków pod zaborami.
Swoje wystąpienie rozpoczął od pokazania różnic w postrzeganiu historii wynikających z pozycji obserwatora i możliwości braku obiektywizmu przy rozstrzyganiu spornych kwestii.
Używanie pytań retorycznych w odniesieniu do tego samego problemu, zmieniając pozycję obserwatora. Tak lekko zdezorientowani uczniowie zostali „wprowadzeni” na ziemie polskie podzielone pomiędzy trzech zaborców.
Profesor w przystępny i jasny sposób przedstawił sytuację polityczną każdego zaboru, używając odpowiedniej gestykulacji, żartów i anegdot. Była to bardzo interesująca lekcja historii.