„Pomaganie a ludzka godność” - warsztaty w ramach projektu "Globalnie w bibliotekach"
W kwietniu br. Biblioteka Szkolna Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu aplikowała do Programu Polskiej Akcji Humanitarnej pn. „Globalnie w bibliotekach”. Wniosek, jaki złożyliśmy w formie elektronicznej, został pozytywnie rozpatrzony i mogliśmy wziąć udział w projekcie. Okazało się, że jesteśmy jedyną biblioteką szkolną biorącą udział w działaniach. Program „Globalnie w bibliotekach” ma na celu zaangażowanie społeczności bibliotek w dyskusję i refleksję nad obrazem pomocy humanitarnej. Założeniem organizatorów było zorganizowanie przez biblioteki publiczne warsztatów i zastanowienie się się nad tym, w jaki sposób myślimy o pomocy humanitarnej i ludziach, którym pomoc jest udzielana.
14 czerwca 2018 roku nasza biblioteka zorganizowała czterogodzinne warsztaty dla młodzieży zatytułowane „Pomaganie a ludzka godność” poprowadzone przez Pana Pawła Domzalskiego- nauczyciela wiedzy o kulturze i języka polskiego, animatora edukacji i miłośnika książek. Zajęcia rozpoczęły się od wyjaśnienia pojęcia „globalizacja” oraz od przytoczenia wypowiedzi Martina Luthera Kinga dotyczącej sieci wzajemnych powiązań. Prowadzący zwrócił uwagę, że zależymy od siebie nawzajem i warto zdawać sobie z tego sprawę. Od naszych działań i codziennych decyzji – konsumenckich i obywatelskich – zależy dobrobyt, pokój, przestrzeganie praw człowieka oraz stan środowiska naturalnego.
Aby utrwalić pojęcie globalizacji Pan Paweł przeprowadził wśród zebranych krótki quiz dotyczący produktów, jakie wykorzystywane są w życiu codziennym, zadając pytania m.in. o to skąd pochodzi kakao wykorzystywane w Polsce do produkcji czekolady, gdzie wydobywa się cynę wykorzystywaną do produkcji telefonów, skąd pochodzi najbardziej popularna muzyka rozrywkowa, z jakiego kraju pochodzi pieprz, którym przyprawiamy większość naszych posiłków, z jakiego kraju pochodzi ryż, który jedliśmy ostatnio na obiad, skąd pochodzi bawełna, wykorzystywana do produkcji naszych ubrań, skąd pochodzi ropa naftowa potrzebna do produkcji benzyny napędzającej nasze autobusy itd.
Następnie uczniowie obejrzeli zdjęcie bez podpisu przedstawiające ulicę Gabba w Kampali, stolicy Ugandy, zastanawiając się jak ubrani są ludzie, co robią? Jak wygląda miejsce, w którym się znajdują? Co to za miejsce, czy jest inne od okolic, które znasz? Czym się różni? Czy chciałbyś znaleźć się w tym miejscu? Młodzież najczęściej typowała Amerykę i Azję. Ogromnym zaskoczeniem dla nich była informacja, że zdjęcie przedstawia miasto afrykańskie.
W tym miejscu rozpoczęła się część warsztatów poświęcona kontynentowi Afrykańskiemu. Obejrzano dwa krótkie filmy „Aventura Africa” reklamujące kontynent afrykański. Następnie omówiono różnorodność Afryki, przeprowadzając ćwiczenie polegające na wypisaniu na karteczkach skojarzeń z Afryką. Prowadzący poinformował, ze podobne ćwiczenie przeprowadzono w grupie uczniów i uczennic z Kenii, Nigerii, Senegalu i Beninu – poproszono ich, żeby powiedzieli, z czym kojarzy im się Europa. Uczniowie odczytali stwierdzenia odpowiadając na pytania czy zgadzają się z tymi stwierdzeniami na temat Europejczyków i Europejek i Jak się czuli, słysząc te stwierdzenia. Prowadzący zwrócił uwagę, że sposób, w jaki ludzie patrzą na inne kultury czy w ogóle na inność, wynika z wielu czynników – uwarunkowań historycznych, częstotliwości wzajemnych kontaktów, znajomości specyfiki danej grupy, społeczności lub jej kultury, stereotypów funkcjonujących na jej temat. Następnie przeprowadzono quiz o kontynencie. Uczniowie metodą burzy mózgów odpowiadali na pytania:
- Jaką powierzchnię zajmuje Afryka?
- Ile krajów wchodzi w skład kontynentu afrykańskiego?
- Czy Afrykę zamieszkują tylko ludzie o ciemnej skórze?
- Iloma językami i dialektami posługują się Afrykańczycy?
- Czy Afryka jest zróżnicowana pod względem religijnym?
Prowadzący rozszerzał informacje dotyczące powyższych kwestii.
Kolejnym punktem było mapowanie zasobów Afryki wg czterech kryteriów. Uczniowie zostali podzieleni na 4 grupy. Na kartkach z flipcharta zapisywali wszystkie skojarzenia związane z następującymi kwestiami:
- Znane osoby pochodzące z Afryki
- Mity i legendy związane z Afryką
- Ważne miejsca w Afryce
- Zwierzęta żyjące w Afryce
Po 3 minutach kartka przechodziła do kolejnej grupy wg kierunku wskazówek zegara, aż zagadnienie opisane zostało przez wszystkie grupy. Uczniowie mogli korzystać z telefonów oraz przygotowanych książek o Afryce z naszej biblioteki w celu zebrania informacji. Po przedstawieniu i omówieniu wyników pracy uczniowie na niebieskich i pomarańczowych kartkach zapisywali skojarzenia ze słowem „biedny” i „bogaty” zastanawiając się jakie kryteria powinny być brane pod uwagę, aby określić kogoś jako biednego i bogatego. Następnie poznali tekst o Gompie z Kenii posiłkując się pytaniami pomocniczymi. Prowadzący bardzo szeroko omówił zagadnienie ubóstwa analizując sytuację Gompy, sytuacje ludzi w slumsach odnosząc je do ubóstwa w Polsce.
W dalszej części uczniowie obejrzeli filmy przygotowane przez Polską Akcję Humanitarną „Woda w Sudanie Południowym/ Water in South Sudan” oraz „Kampania wodna PAH”. Po komentarzu Pana Domzalskiego zastanawiali się, co można zrobić, jakie działania podjąć, by dostęp do wody w Afryce był łatwiejszy. Następnie zastanawiano się nad kwestiami dostępu do edukacji i bezpieczeństwem żywnościowym Afryki.
Podczas przerwy chętni uczniowie kolorowali plakaty przygotowane przez organizatorów z Polskiej Akcji Humanitarnej.
Sporą część warsztatów poświęcono pomocy humanitarnej. Uczniowie obejrzeli film PAH- „Co to jest pomoc humanitarna?”. Prowadzący przeczytał definicję oraz zapoznał uczniów z pojęciem kryzysu humanitarnego. Uczestnicy zajęć zostali zapoznani z filmami „Africa for Norway” oraz „Let’s save Africa”. Filmy dotyczyły 2 wybranych kampanii
filmowych organizacji SAIH. Pierwszy film parodiował „piosenki charytatywne” nagrywane przez celebrytów w reakcji na kryzysy humanitarne. Drugi film to parodia kampanii fundrisingowych, jakie tworzą organizacje pomocowe. W analizie filmów wykorzystano kartę dyskusji przygotowaną przez Agnieszkę Bajtyngier oraz członków i członkinie sieci trenerskiej Polskiej Akcji Humanitarnej.
Uczniowie rozmawiali o emocjach, jakie wywołały w nich oba filmy następnie dużą część dyskusji poświęcono stereotypom i szczegółową analizą filmów. Wykorzystano w dyskusji wszystkie pytania z karty:
Czy to, co zobaczyłeś/aś to pełny obraz tego, co dzieje się w Norwegii i w krajach Afryki? Co to są stereotypy? Jak byś wytłumaczył/a to
pojęcie swojemu koledze/koleżance? Skąd się biorą stereotypy? Jakie są konsekwencje stereotypów? Czy kiedykolwiek poczułeś/aś się skrzywdzony/a jakimś stereotypem? Czy ta opowieść może prowadzić do stworzenia stereotypów o Norwegii? Jakie stereotypy mogą powstać o Norwegach po tym filmie? Czy chciałbyś/abyś dodać jakieś informacje o Norwegii do tego filmu? Co chciałbyś/abyś, aby znalazło się w filmie o Polsce? Jakie stereotypy o krajach afrykańskich spotykasz? Skąd czerpiesz wiedzę/informację o krajach afrykańskich?
Kolejnym problemem, nad jakim się pochylono była godność osobista. Zastanawiano się w jaki sposób nieść pomoc, by nie naruszyć czyjejś intymnej sfery i jak zdefiniować czyjeś problemy. Następnie zastanawiano się dlaczego ludzie pomagają? Jakie mogą być motywacje do pomagania? Jakie korzyści z pomagania mają pomagający? Jaką oni sami mają motywację do pomagania? W jakie działania społeczne się angażują? Jaką rolę pełnią celebryci w kampaniach społecznych? Czy znają osoby publiczne, które angażują się w pomoc/działania społeczne?
Na czym polega ich zaangażowanie? Po czym można poznać kampanie charytatywne? Czy są do siebie podobne? Czy twórcy używają jakiegoś schematu? Do czego może prowadzić używanie tych schematów? Kiedy pojawiają się w mediach piosenki charytatywne? Na jakim etapie kryzysu humanitarnego? Czy pomoc proponowana w filmach polepszyłaby życie jej odbiorców? Czy każda pomoc jest dobra? Czy w przypadku pomagania „cel uświęca środki”? Co możemy zrobić, żeby pomoc była adekwatna? Co możemy zrobić, aby pomoc nie naruszała godności osób, którym pomagamy? Jakie zasady komunikacji powinny przestrzegać osoby lub organizacje zajmującą się pomaganiem innym?
Warsztaty były wspaniałą formą na rozwijanie swoich umiejętności rozmowy z innymi. Dyskusja była bardzo ciekawa i wciągająca a cztery godziny minęły bardzo szybko. Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkania ????
14 czerwca 2018 roku nasza biblioteka zorganizowała czterogodzinne warsztaty dla młodzieży zatytułowane „Pomaganie a ludzka godność” poprowadzone przez Pana Pawła Domzalskiego- nauczyciela wiedzy o kulturze i języka polskiego, animatora edukacji i miłośnika książek. Zajęcia rozpoczęły się od wyjaśnienia pojęcia „globalizacja” oraz od przytoczenia wypowiedzi Martina Luthera Kinga dotyczącej sieci wzajemnych powiązań. Prowadzący zwrócił uwagę, że zależymy od siebie nawzajem i warto zdawać sobie z tego sprawę. Od naszych działań i codziennych decyzji – konsumenckich i obywatelskich – zależy dobrobyt, pokój, przestrzeganie praw człowieka oraz stan środowiska naturalnego.
Aby utrwalić pojęcie globalizacji Pan Paweł przeprowadził wśród zebranych krótki quiz dotyczący produktów, jakie wykorzystywane są w życiu codziennym, zadając pytania m.in. o to skąd pochodzi kakao wykorzystywane w Polsce do produkcji czekolady, gdzie wydobywa się cynę wykorzystywaną do produkcji telefonów, skąd pochodzi najbardziej popularna muzyka rozrywkowa, z jakiego kraju pochodzi pieprz, którym przyprawiamy większość naszych posiłków, z jakiego kraju pochodzi ryż, który jedliśmy ostatnio na obiad, skąd pochodzi bawełna, wykorzystywana do produkcji naszych ubrań, skąd pochodzi ropa naftowa potrzebna do produkcji benzyny napędzającej nasze autobusy itd.
Następnie uczniowie obejrzeli zdjęcie bez podpisu przedstawiające ulicę Gabba w Kampali, stolicy Ugandy, zastanawiając się jak ubrani są ludzie, co robią? Jak wygląda miejsce, w którym się znajdują? Co to za miejsce, czy jest inne od okolic, które znasz? Czym się różni? Czy chciałbyś znaleźć się w tym miejscu? Młodzież najczęściej typowała Amerykę i Azję. Ogromnym zaskoczeniem dla nich była informacja, że zdjęcie przedstawia miasto afrykańskie.
W tym miejscu rozpoczęła się część warsztatów poświęcona kontynentowi Afrykańskiemu. Obejrzano dwa krótkie filmy „Aventura Africa” reklamujące kontynent afrykański. Następnie omówiono różnorodność Afryki, przeprowadzając ćwiczenie polegające na wypisaniu na karteczkach skojarzeń z Afryką. Prowadzący poinformował, ze podobne ćwiczenie przeprowadzono w grupie uczniów i uczennic z Kenii, Nigerii, Senegalu i Beninu – poproszono ich, żeby powiedzieli, z czym kojarzy im się Europa. Uczniowie odczytali stwierdzenia odpowiadając na pytania czy zgadzają się z tymi stwierdzeniami na temat Europejczyków i Europejek i Jak się czuli, słysząc te stwierdzenia. Prowadzący zwrócił uwagę, że sposób, w jaki ludzie patrzą na inne kultury czy w ogóle na inność, wynika z wielu czynników – uwarunkowań historycznych, częstotliwości wzajemnych kontaktów, znajomości specyfiki danej grupy, społeczności lub jej kultury, stereotypów funkcjonujących na jej temat. Następnie przeprowadzono quiz o kontynencie. Uczniowie metodą burzy mózgów odpowiadali na pytania:
- Jaką powierzchnię zajmuje Afryka?
- Ile krajów wchodzi w skład kontynentu afrykańskiego?
- Czy Afrykę zamieszkują tylko ludzie o ciemnej skórze?
- Iloma językami i dialektami posługują się Afrykańczycy?
- Czy Afryka jest zróżnicowana pod względem religijnym?
Prowadzący rozszerzał informacje dotyczące powyższych kwestii.
Kolejnym punktem było mapowanie zasobów Afryki wg czterech kryteriów. Uczniowie zostali podzieleni na 4 grupy. Na kartkach z flipcharta zapisywali wszystkie skojarzenia związane z następującymi kwestiami:
- Znane osoby pochodzące z Afryki
- Mity i legendy związane z Afryką
- Ważne miejsca w Afryce
- Zwierzęta żyjące w Afryce
Po 3 minutach kartka przechodziła do kolejnej grupy wg kierunku wskazówek zegara, aż zagadnienie opisane zostało przez wszystkie grupy. Uczniowie mogli korzystać z telefonów oraz przygotowanych książek o Afryce z naszej biblioteki w celu zebrania informacji. Po przedstawieniu i omówieniu wyników pracy uczniowie na niebieskich i pomarańczowych kartkach zapisywali skojarzenia ze słowem „biedny” i „bogaty” zastanawiając się jakie kryteria powinny być brane pod uwagę, aby określić kogoś jako biednego i bogatego. Następnie poznali tekst o Gompie z Kenii posiłkując się pytaniami pomocniczymi. Prowadzący bardzo szeroko omówił zagadnienie ubóstwa analizując sytuację Gompy, sytuacje ludzi w slumsach odnosząc je do ubóstwa w Polsce.
W dalszej części uczniowie obejrzeli filmy przygotowane przez Polską Akcję Humanitarną „Woda w Sudanie Południowym/ Water in South Sudan” oraz „Kampania wodna PAH”. Po komentarzu Pana Domzalskiego zastanawiali się, co można zrobić, jakie działania podjąć, by dostęp do wody w Afryce był łatwiejszy. Następnie zastanawiano się nad kwestiami dostępu do edukacji i bezpieczeństwem żywnościowym Afryki.
Podczas przerwy chętni uczniowie kolorowali plakaty przygotowane przez organizatorów z Polskiej Akcji Humanitarnej.
Sporą część warsztatów poświęcono pomocy humanitarnej. Uczniowie obejrzeli film PAH- „Co to jest pomoc humanitarna?”. Prowadzący przeczytał definicję oraz zapoznał uczniów z pojęciem kryzysu humanitarnego. Uczestnicy zajęć zostali zapoznani z filmami „Africa for Norway” oraz „Let’s save Africa”. Filmy dotyczyły 2 wybranych kampanii
filmowych organizacji SAIH. Pierwszy film parodiował „piosenki charytatywne” nagrywane przez celebrytów w reakcji na kryzysy humanitarne. Drugi film to parodia kampanii fundrisingowych, jakie tworzą organizacje pomocowe. W analizie filmów wykorzystano kartę dyskusji przygotowaną przez Agnieszkę Bajtyngier oraz członków i członkinie sieci trenerskiej Polskiej Akcji Humanitarnej.
Uczniowie rozmawiali o emocjach, jakie wywołały w nich oba filmy następnie dużą część dyskusji poświęcono stereotypom i szczegółową analizą filmów. Wykorzystano w dyskusji wszystkie pytania z karty:
Czy to, co zobaczyłeś/aś to pełny obraz tego, co dzieje się w Norwegii i w krajach Afryki? Co to są stereotypy? Jak byś wytłumaczył/a to
pojęcie swojemu koledze/koleżance? Skąd się biorą stereotypy? Jakie są konsekwencje stereotypów? Czy kiedykolwiek poczułeś/aś się skrzywdzony/a jakimś stereotypem? Czy ta opowieść może prowadzić do stworzenia stereotypów o Norwegii? Jakie stereotypy mogą powstać o Norwegach po tym filmie? Czy chciałbyś/abyś dodać jakieś informacje o Norwegii do tego filmu? Co chciałbyś/abyś, aby znalazło się w filmie o Polsce? Jakie stereotypy o krajach afrykańskich spotykasz? Skąd czerpiesz wiedzę/informację o krajach afrykańskich?
Kolejnym problemem, nad jakim się pochylono była godność osobista. Zastanawiano się w jaki sposób nieść pomoc, by nie naruszyć czyjejś intymnej sfery i jak zdefiniować czyjeś problemy. Następnie zastanawiano się dlaczego ludzie pomagają? Jakie mogą być motywacje do pomagania? Jakie korzyści z pomagania mają pomagający? Jaką oni sami mają motywację do pomagania? W jakie działania społeczne się angażują? Jaką rolę pełnią celebryci w kampaniach społecznych? Czy znają osoby publiczne, które angażują się w pomoc/działania społeczne?
Na czym polega ich zaangażowanie? Po czym można poznać kampanie charytatywne? Czy są do siebie podobne? Czy twórcy używają jakiegoś schematu? Do czego może prowadzić używanie tych schematów? Kiedy pojawiają się w mediach piosenki charytatywne? Na jakim etapie kryzysu humanitarnego? Czy pomoc proponowana w filmach polepszyłaby życie jej odbiorców? Czy każda pomoc jest dobra? Czy w przypadku pomagania „cel uświęca środki”? Co możemy zrobić, żeby pomoc była adekwatna? Co możemy zrobić, aby pomoc nie naruszała godności osób, którym pomagamy? Jakie zasady komunikacji powinny przestrzegać osoby lub organizacje zajmującą się pomaganiem innym?
Warsztaty były wspaniałą formą na rozwijanie swoich umiejętności rozmowy z innymi. Dyskusja była bardzo ciekawa i wciągająca a cztery godziny minęły bardzo szybko. Z niecierpliwością czekamy na kolejne spotkania ????