Debata uczniowska pt. "Telefony w szkole – za czy przeciw"
Dnia 23 stycznia 2020r odbyła się debata uczniowska pt. "Telefony w szkole – za czy przeciw". Organizatorem debaty był SU - uczniowie, nauczyciele oraz rodzice mieli okazję zaprezentować swój punkt widzenia dot. w/w kwestii. Celem debaty jest wypracowanie wspólnego stanowiska dot. korzystania z urządzeń elektronicznych w szkole. Moderatorami debaty byli przedstawiciele SU – Aleksandra Woźniak oraz Piotr Chwastyk. W debacie uczestniczyli przedstawiciele Rady Rodziców, Dyrekcja szkoły Pani Laura Słocka-Przydróżna, nauczycie: Danuta Jarosz, Małgorzata Dyr, Maciej Pronkiewicz, Dorota Wojtyniak oraz przedstawiciel uczniów wszystkich klas.
Wspólnie przeanalizowaliśmy obecnie obowiązujące zasady. W świetle możliwych zmian w regulaminie użytkowania telefonów komórkowych i innego sprzętu elektronicznego w czasie lekcji.
Każda ze stron przedstawiła argumenty, które wskazują korzyści oraz wady płynące z sytuacji, że uczeń nie rozstaje się ze swoim telefonem podczas trwania zajęć w szkole.
Przedstawiciele uczniów, rodziców i nauczycieli, zaprezentowali zarówno zalety jak i wady używania telefonów komórkowych.
Były Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak mówi:
Wspólnie przeanalizowaliśmy obecnie obowiązujące zasady. W świetle możliwych zmian w regulaminie użytkowania telefonów komórkowych i innego sprzętu elektronicznego w czasie lekcji.
Każda ze stron przedstawiła argumenty, które wskazują korzyści oraz wady płynące z sytuacji, że uczeń nie rozstaje się ze swoim telefonem podczas trwania zajęć w szkole.
Przedstawiciele uczniów, rodziców i nauczycieli, zaprezentowali zarówno zalety jak i wady używania telefonów komórkowych.
Były Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak mówi:
„Umiar jest pożądany, kontrola również, ale przede wszystkim potrzebna jest nam refleksja. Problemem nie jest telefon, nie jest nim internet, problemem nie są uczniowie, problemem jest brak relacji, komunikacji i brak wzajemnego szacunku.”
Pani Małgorzta Dyr przedstawiła uczestnikom debaty propozycje aplikacji i interaktywnych narzędzi edukacyjnych z których korzysta na lekcjach oraz jak zachęca młodzież do ich wykorzystywania w procesie uczenia się.
Pani Dorota Wojtyniak przedstawiła uczestnikom debaty, dane statystyczne dot. fonoholizmu oraz smartfonowy savoi – vivre. (w załączniku)
Po części wprowadzającej moderatorzy debaty oddali głos uczniom, rodzicom i nauczycielom:
Zadaniem uczestników debaty, było wypracowanie logicznych wniosków oraz przedstawienie merytorycznych argumentów do poniższych pytań:
- Jakie funkcje/aplikacje, pomocne w nauce wykorzystujesz w swoim smartfonie?
- Jak wzmocnić twoja umiejętność korzystania z mediów w celach edukacyjnych?
- Ile czasu spędzonego z telefonem wykorzystujesz na naukę, rozrywkę, socjalmedia?
- Czy telefon rozprasza Cię, nie pomaga Ci się skupić?
- Czy spotkałeś się z sytuacją krzywdzącego przedstawiania twoich znajomych w internecie?
- Czy zdajesz sobie sprawę z konsekwencji, wynikających z rozpowszechniania dyskredytujących zdjęć lub zniesławiającego materiału w internecie?
- Jeżeli przebieg lekcji jest zakłócony przez ucznia korzystającego z telefonu – co powinien zrobić nauczyciel w obronie interesów edukacyjnych?
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom debaty za trafne spostrzeżenia, obronę własnego stanowiska oraz koncepcje dot. rozwiązania problemu jakim jest niepożądane korzystanie z telefonu w trakcie lekcji.
Wypracowane wspólnie wnioski z debaty posłużą do stworzenia materiałów dla wychowawców – które mogą wykorzystać na godzinie do dyspozycji wychowawcy - celem przeniesienia debaty na poziom klasy i wszystkich uczniów.
Pani Małgorzta Dyr przedstawiła uczestnikom debaty propozycje aplikacji i interaktywnych narzędzi edukacyjnych z których korzysta na lekcjach oraz jak zachęca młodzież do ich wykorzystywania w procesie uczenia się.
Pani Dorota Wojtyniak przedstawiła uczestnikom debaty, dane statystyczne dot. fonoholizmu oraz smartfonowy savoi – vivre. (w załączniku)
Po części wprowadzającej moderatorzy debaty oddali głos uczniom, rodzicom i nauczycielom:
Zadaniem uczestników debaty, było wypracowanie logicznych wniosków oraz przedstawienie merytorycznych argumentów do poniższych pytań:
- Jakie funkcje/aplikacje, pomocne w nauce wykorzystujesz w swoim smartfonie?
- Jak wzmocnić twoja umiejętność korzystania z mediów w celach edukacyjnych?
- Ile czasu spędzonego z telefonem wykorzystujesz na naukę, rozrywkę, socjalmedia?
- Czy telefon rozprasza Cię, nie pomaga Ci się skupić?
- Czy spotkałeś się z sytuacją krzywdzącego przedstawiania twoich znajomych w internecie?
- Czy zdajesz sobie sprawę z konsekwencji, wynikających z rozpowszechniania dyskredytujących zdjęć lub zniesławiającego materiału w internecie?
- Jeżeli przebieg lekcji jest zakłócony przez ucznia korzystającego z telefonu – co powinien zrobić nauczyciel w obronie interesów edukacyjnych?
Bardzo dziękujemy wszystkim uczestnikom debaty za trafne spostrzeżenia, obronę własnego stanowiska oraz koncepcje dot. rozwiązania problemu jakim jest niepożądane korzystanie z telefonu w trakcie lekcji.
Wypracowane wspólnie wnioski z debaty posłużą do stworzenia materiałów dla wychowawców – które mogą wykorzystać na godzinie do dyspozycji wychowawcy - celem przeniesienia debaty na poziom klasy i wszystkich uczniów.