Kolejne warsztaty w ramach programu "Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi"
W roku szkolnym 2017/18 Biblioteka Szkolna Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu przystąpiła do ogólnopolskiego programu "Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi", realizowanego we współpracy z Amnesty International.
Pod hasłem sprzeciwu wobec przemocy dyktowanej rasizmem i nienawiścią, w imię międzynarodowej współpracy i ludzkiej solidarności 20 października 2017 roku zorganizowaliśmy drugie warsztaty projektowe (pierwsze dotyczyły wolności słowa) poprowadzone przez Pana Pawła Domzalskiego zatytułowane „Społeczno-polityczny kontekst współczesnych migracji”. W zajęciach uczestniczyli uczniowie klasy 3THR oraz goście: Pani Sylwia Czernatowicz- nauczyciel bibliotekarz oraz Aurelia Staniewska- uczennica klasy 3TE. Zajęcia rozpoczęły się od wysłuchania i obejrzenia teledysku do piosenki „Warszawski sen”. Znany utwór Czesława Niemena „Sen o Warszawie” został tutaj zaśpiewany przez migrantów i migrantki mieszkających w Warszawie. Po obejrzeniu teledysku uczniowie odpowiedzieli na pytania:, Co sądzą o teledysku? Czy znają tę piosenkę w oryginalnym wykonaniu? Kim są osoby, które zaśpiewały i zrealizowały teledysk? Dlaczego zaśpiewały tę piosenkę? Po krótkiej dyskusji zebrani układali z rozsypanek podstawowe pojęcia związane z migracjami w kontekście polskim i globalnym, z uwzględnieniem perspektywy prawnoczłowieczej (Cele Zrównoważonego Rozwoju, Globalna Północ / Globalne Południe, Pomoc humanitarna, Urząd ds. Cudzoziemców Obóz / ośrodek dla uchodźców i uchodźczyń, UNHCR, IOM Status uchodźcy, Ochrona uzupełniająca, Migracje wewnętrzne, Migracje międzynarodowe, Uchodźca / uchodźczyni, Osoba poszukująca azylu, Migrant / migrantka, Repatriant / repatriantka, Reemigrant / reemigrantka, Expat / expatka, Szlak migracyjny, Azyl, Konwencja dotycząca statusu uchodźcy, Regionalne instrumenty azylowe, Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania z 10 grudnia 1984 r., Deklaracja o azylu terytorialnym z 1967 r.). Prowadzący skupił się na podstawowych definicjach związanych z uchodźctwem i migracją, przedstawił zjawisko uchodźctwa na terenie Dolnego Śląska i Powiatu Bolesławieckiego w latach 1946-1990. Omówił historyczne podłoże migracji naszego narodu. Następnie przeczytał wypowiedzi uchodźców z Syrii, mieszkających w Niemczech i Holandii, które zostały poddane wnikliwej analizie pod kontem doświadczeń życiowych (zaginięcia, prześladowania, tortury, zabójstwa, naloty bombowe). Następnie uczniowie utrwalali pojęcia analizując historie Sawy, Krzysztofa, Anny, Tadeusza i Chrisa. Nauczyciel zwrócił także uwagę na zjawisko handlu ludźmi oraz powszechności prostytucji wśród nieletnich. Najważniejszą częścią spotkania była próba odpowiedzi na pytanie: „Co zrobić, by postrzeganie imigrantów bez stereotypów i uprzedzeń było możliwe?” W dyskusji zbierano argumenty obalające stereotypy, którymi kieruje się społeczeństwo polskie wobec uchodźców. Było to ilustrowane prezentacją z infografikami ze strony uchodźcy.info. Młodzież aktywnie włączyła się w dyskusję na temat tego, jak obalać stereotypy. Próbowano także zebrać pomysły, jak każdy z nas może pomóc osobom uciekającym przed prześladowaniami.
Pan Paweł Domzalski omówił także różnice i podobieństwa kulturowe między wyznawcami islamu i chrześcijaństwa a na koniec dnia uczniowie uczyli się wybranych słów w języku arabskim oraz poznali podstawowe informacje na temat kultury Bliskiego Wschodu. Była to bardzo ciekawa i niezmiernie potrzebna lekcja, która pozwoliła poznać osoby, które w znacznej mierze różnią się od mieszkańców Polski oraz pokonać niepotrzebne lęki.
Pod hasłem sprzeciwu wobec przemocy dyktowanej rasizmem i nienawiścią, w imię międzynarodowej współpracy i ludzkiej solidarności 20 października 2017 roku zorganizowaliśmy drugie warsztaty projektowe (pierwsze dotyczyły wolności słowa) poprowadzone przez Pana Pawła Domzalskiego zatytułowane „Społeczno-polityczny kontekst współczesnych migracji”. W zajęciach uczestniczyli uczniowie klasy 3THR oraz goście: Pani Sylwia Czernatowicz- nauczyciel bibliotekarz oraz Aurelia Staniewska- uczennica klasy 3TE. Zajęcia rozpoczęły się od wysłuchania i obejrzenia teledysku do piosenki „Warszawski sen”. Znany utwór Czesława Niemena „Sen o Warszawie” został tutaj zaśpiewany przez migrantów i migrantki mieszkających w Warszawie. Po obejrzeniu teledysku uczniowie odpowiedzieli na pytania:, Co sądzą o teledysku? Czy znają tę piosenkę w oryginalnym wykonaniu? Kim są osoby, które zaśpiewały i zrealizowały teledysk? Dlaczego zaśpiewały tę piosenkę? Po krótkiej dyskusji zebrani układali z rozsypanek podstawowe pojęcia związane z migracjami w kontekście polskim i globalnym, z uwzględnieniem perspektywy prawnoczłowieczej (Cele Zrównoważonego Rozwoju, Globalna Północ / Globalne Południe, Pomoc humanitarna, Urząd ds. Cudzoziemców Obóz / ośrodek dla uchodźców i uchodźczyń, UNHCR, IOM Status uchodźcy, Ochrona uzupełniająca, Migracje wewnętrzne, Migracje międzynarodowe, Uchodźca / uchodźczyni, Osoba poszukująca azylu, Migrant / migrantka, Repatriant / repatriantka, Reemigrant / reemigrantka, Expat / expatka, Szlak migracyjny, Azyl, Konwencja dotycząca statusu uchodźcy, Regionalne instrumenty azylowe, Konwencja w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania z 10 grudnia 1984 r., Deklaracja o azylu terytorialnym z 1967 r.). Prowadzący skupił się na podstawowych definicjach związanych z uchodźctwem i migracją, przedstawił zjawisko uchodźctwa na terenie Dolnego Śląska i Powiatu Bolesławieckiego w latach 1946-1990. Omówił historyczne podłoże migracji naszego narodu. Następnie przeczytał wypowiedzi uchodźców z Syrii, mieszkających w Niemczech i Holandii, które zostały poddane wnikliwej analizie pod kontem doświadczeń życiowych (zaginięcia, prześladowania, tortury, zabójstwa, naloty bombowe). Następnie uczniowie utrwalali pojęcia analizując historie Sawy, Krzysztofa, Anny, Tadeusza i Chrisa. Nauczyciel zwrócił także uwagę na zjawisko handlu ludźmi oraz powszechności prostytucji wśród nieletnich. Najważniejszą częścią spotkania była próba odpowiedzi na pytanie: „Co zrobić, by postrzeganie imigrantów bez stereotypów i uprzedzeń było możliwe?” W dyskusji zbierano argumenty obalające stereotypy, którymi kieruje się społeczeństwo polskie wobec uchodźców. Było to ilustrowane prezentacją z infografikami ze strony uchodźcy.info. Młodzież aktywnie włączyła się w dyskusję na temat tego, jak obalać stereotypy. Próbowano także zebrać pomysły, jak każdy z nas może pomóc osobom uciekającym przed prześladowaniami.
Pan Paweł Domzalski omówił także różnice i podobieństwa kulturowe między wyznawcami islamu i chrześcijaństwa a na koniec dnia uczniowie uczyli się wybranych słów w języku arabskim oraz poznali podstawowe informacje na temat kultury Bliskiego Wschodu. Była to bardzo ciekawa i niezmiernie potrzebna lekcja, która pozwoliła poznać osoby, które w znacznej mierze różnią się od mieszkańców Polski oraz pokonać niepotrzebne lęki.