O osobach z niepełnosprawnościami w ZSOiZ
Biblioteka Szkolna Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu zakwalifikowała się do udziału w akcji dla bibliotek „O osobach z niepełnosprawnościami” współorganizowanej przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Fundację Humanity in Action. Akcja przebiegała dwuetapowo- etap I to warsztaty dotyczące osób z niepełnosprawnościami, drugi to działania praktyczne uczestników związane z przygotowaniem posiłków i obsługi podczas Spotkania Opłatkowego Osób Niepełnosprawnych Powiatu Bolesławieckiego.
Od pomysłodawców przedsięwzięcia otrzymaliśmy kilkanaście wlepek oraz interaktywne książeczki, które zostały wykorzystane podczas czterogodzinnych warsztatów, przeprowadzonych 24 stycznia 2020 roku (piątek) przez Pana Pawła Domzalskiego- nauczyciela języka polskiego i wiedzy o kulturze, animatora edukacji i bibliotekarza z zamiłowania.
W zajęciach, podzielonych na trzy moduły, udział wzięło 30 uczniów. Warsztaty rozpoczęły się od zapoznania uczestników z przebiegiem zajęć i z materiałami, które będą wykorzystywane podczas ćwiczeń. Pan Paweł przygotował również prezentację multimedialną, która w znaczący sposób ułatwiała pracę, ale i uatrakcyjniała poszczególne zadania oraz filmy poświęcone problemowi niepełnosprawności w języku polskim i angielskim.
Zanim uczniowie przeszli do poszczególnych modułów warsztatów, na żółtych i ciemnozielonych karteczkach zapisywali kto, ich zdaniem, może być narażony na wykluczenie oraz jakie mogą być skutki wykluczenia dla osoby marginalizowanej. Wszystkie propozycje zostały zapisane na dużych planszach w widocznym miejscu. Prowadzący omówił także skutki wykluczenia osób niepełnosprawnych dla reszty społeczeństwa.
Zgodnie z założeniami otrzymanej książeczki interaktywnej, z którą pracowała młodzież, pierwszy moduł zatytułowano „Stereotypy i niewidoczność osób z niepełnosprawnościami w naszej kulturze”. Wyjaśniono w nim pojęcie stereotypu. Na początku uczniowie wypisali swoje skojarzenia z niepełnosprawnymi osobami, które zostały zapisane na tablicy a następnie rysowali swoje wyobrażenie osoby niepełnosprawnej lub skojarzenia oraz w parach grali w bingo, by przekonać się czy sposób ujęcia tematu o niepełnosprawnych jest stereotypowe. W tym celu wykorzystano trzy artykuły internetowe dotyczące tego zagadnienia. Przeanalizowano problem niewidoczności takich osób, dostępności komunikacji, informacji i przestrzeni oraz wnikliwie zbadano problem niepełnosprawności w tekstach kultury (filmy, których bohaterami są: Joker z serii filmów o Batmanie, Darth Vader z Gwiezdnych Wojen, Frankenstein, Quasimodo dzwonnik z Notre Dame).
W drugiej części warsztatów wiele uwagi poświęcono zdefiniowaniu niepełnosprawności oraz temu, kim są osoby z niepełnosprawnością analizując teksty źródłowe i raporty WHO. Kolejnym etapem obalania stereotypów były „Fakty i mity” (na temat osób niepełnosprawnych), quiz oraz wypowiedzi filmowe nastolatków na temat niepełnosprawności. Nastepnie młodzież analizowała scenki zastanawiając się jak powinniśmy się zachowywać wobec osób z niepełnosprawnością, tworząc swoisty savoir-vivre. Jako podsumowanie tej części warsztatów prowadzący mówił podstawowe zasady wobec osób z niepełnosprawnościami.
Trzecia część spotkania, ta najtrudniejsza, była poświęcona prawom człowieka oraz temu jak możemy pomóc osobom z niepełnosprawnościami w życiu codziennym. Uczniowie w formie metaplanu analizowali zagadnienie: Niepełnosprawni a wykluczenie społeczne odpowiadając na pytania: Jak jest? (kartki żółte), Jak być powinno (kartki niebieskie), Dlaczego nie jest tak jak być powinno? (kartki różowe) oraz przedstawiali wnioski z analizy (kartki zielone). Wypracowany materiał został umieszczony w widocznym miejscu. Rozmawiano o niwelowaniu barier, równym traktowaniu i piramidzie nienawiści. Na zakończenie zastanawiano się w jaki sposób można pomóc osobom niepełnosprawnym w codziennym życiu.
W drugim etapie akcji młodzież, która uczestniczyła w warsztatach, spotkała się w sobotę rano (25 stycznia 2020r.), by w praktyczny sposób wesprzeć osoby niepełnosprawne poprzez przygotowanie kanapek i poczęstunku na integracyjne spotkanie opłatkowe osób niepełnosprawnych z terenu powiatu bolesławieckiego. Już o 7.30 wolontariusze wraz z Panem Pawłem Domzalskim, bibliotekarkami z naszej Szkoły- Panią Anetą Antczak i Panią Sylwią Czernatowicz oraz z wieloma innymi osobami przygotowywali kanapki, kroili ciasta, układali pączki, owoce dla tych, dla których często takie spotkanie jest jedyną szansą na kontakt z innymi niepełnosprawnymi czy tez na wyjście z domu. Część uczestników piątkowych warsztatów zajęła się także obsługą osób niepełnosprawnych, noszeniem posiłków i angażowała się w bycie obok nich już bez obaw i lęków. Raz jeszcze mogliśmy przekonać się, ile radości sprawia zwykły uśmiech oraz przygotowany z sercem poczęstunek.
Fot. Samuel Borek, Karolina Friedek i Paweł Domzalski
Od pomysłodawców przedsięwzięcia otrzymaliśmy kilkanaście wlepek oraz interaktywne książeczki, które zostały wykorzystane podczas czterogodzinnych warsztatów, przeprowadzonych 24 stycznia 2020 roku (piątek) przez Pana Pawła Domzalskiego- nauczyciela języka polskiego i wiedzy o kulturze, animatora edukacji i bibliotekarza z zamiłowania.
W zajęciach, podzielonych na trzy moduły, udział wzięło 30 uczniów. Warsztaty rozpoczęły się od zapoznania uczestników z przebiegiem zajęć i z materiałami, które będą wykorzystywane podczas ćwiczeń. Pan Paweł przygotował również prezentację multimedialną, która w znaczący sposób ułatwiała pracę, ale i uatrakcyjniała poszczególne zadania oraz filmy poświęcone problemowi niepełnosprawności w języku polskim i angielskim.
Zanim uczniowie przeszli do poszczególnych modułów warsztatów, na żółtych i ciemnozielonych karteczkach zapisywali kto, ich zdaniem, może być narażony na wykluczenie oraz jakie mogą być skutki wykluczenia dla osoby marginalizowanej. Wszystkie propozycje zostały zapisane na dużych planszach w widocznym miejscu. Prowadzący omówił także skutki wykluczenia osób niepełnosprawnych dla reszty społeczeństwa.
Zgodnie z założeniami otrzymanej książeczki interaktywnej, z którą pracowała młodzież, pierwszy moduł zatytułowano „Stereotypy i niewidoczność osób z niepełnosprawnościami w naszej kulturze”. Wyjaśniono w nim pojęcie stereotypu. Na początku uczniowie wypisali swoje skojarzenia z niepełnosprawnymi osobami, które zostały zapisane na tablicy a następnie rysowali swoje wyobrażenie osoby niepełnosprawnej lub skojarzenia oraz w parach grali w bingo, by przekonać się czy sposób ujęcia tematu o niepełnosprawnych jest stereotypowe. W tym celu wykorzystano trzy artykuły internetowe dotyczące tego zagadnienia. Przeanalizowano problem niewidoczności takich osób, dostępności komunikacji, informacji i przestrzeni oraz wnikliwie zbadano problem niepełnosprawności w tekstach kultury (filmy, których bohaterami są: Joker z serii filmów o Batmanie, Darth Vader z Gwiezdnych Wojen, Frankenstein, Quasimodo dzwonnik z Notre Dame).
W drugiej części warsztatów wiele uwagi poświęcono zdefiniowaniu niepełnosprawności oraz temu, kim są osoby z niepełnosprawnością analizując teksty źródłowe i raporty WHO. Kolejnym etapem obalania stereotypów były „Fakty i mity” (na temat osób niepełnosprawnych), quiz oraz wypowiedzi filmowe nastolatków na temat niepełnosprawności. Nastepnie młodzież analizowała scenki zastanawiając się jak powinniśmy się zachowywać wobec osób z niepełnosprawnością, tworząc swoisty savoir-vivre. Jako podsumowanie tej części warsztatów prowadzący mówił podstawowe zasady wobec osób z niepełnosprawnościami.
Trzecia część spotkania, ta najtrudniejsza, była poświęcona prawom człowieka oraz temu jak możemy pomóc osobom z niepełnosprawnościami w życiu codziennym. Uczniowie w formie metaplanu analizowali zagadnienie: Niepełnosprawni a wykluczenie społeczne odpowiadając na pytania: Jak jest? (kartki żółte), Jak być powinno (kartki niebieskie), Dlaczego nie jest tak jak być powinno? (kartki różowe) oraz przedstawiali wnioski z analizy (kartki zielone). Wypracowany materiał został umieszczony w widocznym miejscu. Rozmawiano o niwelowaniu barier, równym traktowaniu i piramidzie nienawiści. Na zakończenie zastanawiano się w jaki sposób można pomóc osobom niepełnosprawnym w codziennym życiu.
W drugim etapie akcji młodzież, która uczestniczyła w warsztatach, spotkała się w sobotę rano (25 stycznia 2020r.), by w praktyczny sposób wesprzeć osoby niepełnosprawne poprzez przygotowanie kanapek i poczęstunku na integracyjne spotkanie opłatkowe osób niepełnosprawnych z terenu powiatu bolesławieckiego. Już o 7.30 wolontariusze wraz z Panem Pawłem Domzalskim, bibliotekarkami z naszej Szkoły- Panią Anetą Antczak i Panią Sylwią Czernatowicz oraz z wieloma innymi osobami przygotowywali kanapki, kroili ciasta, układali pączki, owoce dla tych, dla których często takie spotkanie jest jedyną szansą na kontakt z innymi niepełnosprawnymi czy tez na wyjście z domu. Część uczestników piątkowych warsztatów zajęła się także obsługą osób niepełnosprawnych, noszeniem posiłków i angażowała się w bycie obok nich już bez obaw i lęków. Raz jeszcze mogliśmy przekonać się, ile radości sprawia zwykły uśmiech oraz przygotowany z sercem poczęstunek.
Fot. Samuel Borek, Karolina Friedek i Paweł Domzalski