Ogólnopolski Tydzień Biblioterapii
Ogólnopolski Dzień Biblioterapii został zainaugurowany 14 listopada 2016 roku. Jego obchody mają na celu propagowania idei biblioterapii w całym kraju. Tegoroczne hasło „Otwórz książkę, otwórz umysł”, dedykowane tegorocznym obchodom, towarzyszyło wszystkim, którzy tego dnia i przez cały tydzień między 14 a 21 listopada włączyli się swoimi działaniami w obchody tego święta.
Termin biblioterapia wywodzi się od greckich słów „biblion” czyli książka oraz „therapeo” co znaczy leczyć. Lecznicza moc słowa znana była od czasów najdawniejszych. O terapeutycznej funkcji tekstu wiedziano już w czasach starożytnych. W XIII wieku p.n.e. w Tebach nad wejściem do biblioteki Razmesa II widniał napis „Psyches iatreion” czyli „Lecznica dusz”. Księga Koranu czytana była w szpitalu Al-Mansur jako część terapii leczniczej już w XIII wieku n. e. Na terenie Europy w XVIII wieku czytanie chrześcijańskich tekstów religijnych stosowano w leczeniu pacjentów chorych psychicznie. Jako pierwszy terminu „biblioterapia” użył w 1916 r. Samuel McChord Crothers na łamach amerykańskiego czasopisma „Atlantic Monthly”, a cztery lata później hasło to znalazło się w Oxford English Dictionary. Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy przyjęło oficjalną definicję biblioterapii w 1966 roku. Brzmiała ona: „jest to użycie wyselekcjonowanych materiałów czytelniczych jako pomocy terapeutycznej w medycynie, psychiatrii, psychologii i pedagogice, a także poradnictwo w rozwiązywaniu problemów osobistych poprzez ukierunkowane czytanie”. W Polsce termin ten pojawił się w latach trzydziestych XX wieku. Biblioterapia jako dział terapii zajęciowej zaczęła przeżywać swój rozkwit w latach 90-tych XX w. Obecnie jest stosowana z powodzeniem w terapii pedagogicznej oraz jako metoda wspomagająca w psychologii, psychiatrii i medycynie.
Do inicjatyw biblioterapeutycznych przystąpiła również Biblioteka Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu. Została przygotowana gazetka dotycząca tego święta.
Zostały również przeprowadzone zajęcia w formie warsztatów biblioterapeutycznych. Miały one na celu rozwijanie poczucia empatii, nazywania uczuć i kształtowania inteligencji emocjonalnej, uświadomienie i docenianie wartości niematerialnych w życiu człowieka, pokazania możliwości realizowania swoich marzeń, pomocy w budowaniu pozytywnych relacji międzyludzkich.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, młodzież była otwarta na taki sposób prowadzenia zajęć.
Termin biblioterapia wywodzi się od greckich słów „biblion” czyli książka oraz „therapeo” co znaczy leczyć. Lecznicza moc słowa znana była od czasów najdawniejszych. O terapeutycznej funkcji tekstu wiedziano już w czasach starożytnych. W XIII wieku p.n.e. w Tebach nad wejściem do biblioteki Razmesa II widniał napis „Psyches iatreion” czyli „Lecznica dusz”. Księga Koranu czytana była w szpitalu Al-Mansur jako część terapii leczniczej już w XIII wieku n. e. Na terenie Europy w XVIII wieku czytanie chrześcijańskich tekstów religijnych stosowano w leczeniu pacjentów chorych psychicznie. Jako pierwszy terminu „biblioterapia” użył w 1916 r. Samuel McChord Crothers na łamach amerykańskiego czasopisma „Atlantic Monthly”, a cztery lata później hasło to znalazło się w Oxford English Dictionary. Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy przyjęło oficjalną definicję biblioterapii w 1966 roku. Brzmiała ona: „jest to użycie wyselekcjonowanych materiałów czytelniczych jako pomocy terapeutycznej w medycynie, psychiatrii, psychologii i pedagogice, a także poradnictwo w rozwiązywaniu problemów osobistych poprzez ukierunkowane czytanie”. W Polsce termin ten pojawił się w latach trzydziestych XX wieku. Biblioterapia jako dział terapii zajęciowej zaczęła przeżywać swój rozkwit w latach 90-tych XX w. Obecnie jest stosowana z powodzeniem w terapii pedagogicznej oraz jako metoda wspomagająca w psychologii, psychiatrii i medycynie.
Do inicjatyw biblioterapeutycznych przystąpiła również Biblioteka Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu. Została przygotowana gazetka dotycząca tego święta.
Zostały również przeprowadzone zajęcia w formie warsztatów biblioterapeutycznych. Miały one na celu rozwijanie poczucia empatii, nazywania uczuć i kształtowania inteligencji emocjonalnej, uświadomienie i docenianie wartości niematerialnych w życiu człowieka, pokazania możliwości realizowania swoich marzeń, pomocy w budowaniu pozytywnych relacji międzyludzkich.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w zajęciach, młodzież była otwarta na taki sposób prowadzenia zajęć.