Rozpoczęliśmy drugą edycję spotkań Klubu Dobrej Rozmowy w Bibliotece Szkolnej ZSOiZ
9 marca 2018 roku o godz. 6:30 rozpoczęło się półtoragodzinne spotkanie Klubu Dobrej Rozmowy w Bibliotece Szkolnej Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu, nad którym opiekę merytoryczną sprawuje nauczyciel języka polskiego i wiedzy o kulturze Pan Paweł Domzalski. Było to pierwsze spotkanie w nowym cyklu, ale już czwarte w ogóle, dlatego nie zastanawialiśmy się nad tym, jakie będą założenia naszego klubu, ale stworzyliśmy sobie przestrzeń do refleksji i rozmowy na temat uchodźców i relacji mniejszość-większość.
To jak wyglądają poszczególne comiesięczne spotkania młodzieży zależy od nich samych. Członkowie KDR, do których należą uczniowie klasy 2 technikum żywienia i usług gastronomicznych postanowili, że usystematyzują swoją dotychczasową wiedzę dotyczącą uchodźców, imigrantów, emigrantów czy instytucji zajmujących się działaniem na rzecz uchodźców za pomocą lapbooków.
Lapbook jest czymś w rodzaju teczki tematycznej, w której możemy umieścić wiadomości na wybrany temat. Informacje te jednak nie są gromadzone niczym wycinki z gazet. Taka teczka pełni raczej funkcję interaktywnej przestrzeni na rysunki, opowiadania, wykresy, słówka, terminy czy też zdjęcia. To wszystko umieszczone jest w kieszonkach, książeczkach o przeróżnych kształtach i na karteczkach. Lapbook jest więc czymś w rodzaju teczki interaktywnej przypominającej papierowy teatrzyk mieszczący się na naszych kolanach, stąd właśnie jej nazwa.
Zajęcia miały charakter warsztatowy. Uczniowie tworząc swoje teczki mieli możliwość usystematyzowania wiedzy, ale przede wszystkim rozmowy na temat obecnej sytuacji w świecie. Jedni skupili się na uchodźcach w Polsce, o czym szerzej będziemy mówić na kolejnym spotkaniu, inni postanowili zebrać w małych kopertach informacje na temat faktów i mitów, nastawienia Europejczyków czy definicje i pojęcia związane z migracjami i uchodźstwem.
Kolejne spotkanie Klubu Dobrej Rozmowy odbędzie się tuż po świętach wielkanocnych. Wybrani uczniowie z własnej inicjatywy postanowili przygotować do tego czasu ankietę dotyczącą uchodźców w Polsce i stosunku Polaków do imigrantów, by przeprowadzić ją wśród koleżanek i kolegów naszej szkoły, co pozwoli spojrzeć na problem w naszej lokalnej społeczności.