Trimino na języku polskim
4 marca 2019 roku na lekcji języka polskiego prowadzonej przez Pana Pawła Domzalskiego uczniowie Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu z klasy 3 technikum w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz uczniowie klasy maturalnej (podczas zajęć powtórkowych) analizowali zagadnienia związane ze stylizacją językową w „Chłopach” Władysława Stanisława Reymonta. To nużące dla współczesnego młodego człowieka zagadnienie nie jest ani łatwe, a tym bardziej wciągające. Dlatego też podczas lekcji wykonano kilka ćwiczeń, które ułatwiły zrozumienie problemu. Najpierw uczniowie podzieleni na trzy grupy (maturzyści na pary i trójki) otrzymali przygotowane przez nauczyciela Trimino. Jest to wariacja na temat układanki domino. Tym razem prowadzący przygotował trójkąty z wypisanymi postaciami i wydarzeniami z lektury. Każdy z boków musi pasować do boku innego trójkąta. Uczniowie dopasowując przygotowane treści musieli uzasadnić łączące bohaterów relacje, bądź opisać w jakich sytuacjach znalazły się postacie. Nie było to zadanie proste (i nie wszystkim udało się je wykonać poprawnie). Prawidłowo dopasowane trójkąty utworzyły figurę gwiazdy. Dzięki tej „zabawie” powtórzono treść „Chłopów”, a przy okazji rozgrzano umysły do kolejnych wyzwań.
Następnie nauczyciel szczegółowo scharakteryzował pojęcie dialektyzacji w języku oraz cechy poszczególnych dialektów, skupił się rodzajach stylizacji językowej podając przykłady z „Chłopów”. Uczniowie otrzymali zadanie do matury ustnej, w którym analizowali fragment lektury, odnosząc się do poznanego pojęcia a także analizowali środki językowe, za pomocą których Reymont opisywał jesienny krajobraz. Przy okazji przypomniano czym jest synestezja i impresjonizm. Na zakończenie zajęć metodą burzy mózgów zastanawiano się w jakich innych tekstach literackich możemy odnaleźć omawiane na lekcji zagadnienie.
Następnie nauczyciel szczegółowo scharakteryzował pojęcie dialektyzacji w języku oraz cechy poszczególnych dialektów, skupił się rodzajach stylizacji językowej podając przykłady z „Chłopów”. Uczniowie otrzymali zadanie do matury ustnej, w którym analizowali fragment lektury, odnosząc się do poznanego pojęcia a także analizowali środki językowe, za pomocą których Reymont opisywał jesienny krajobraz. Przy okazji przypomniano czym jest synestezja i impresjonizm. Na zakończenie zajęć metodą burzy mózgów zastanawiano się w jakich innych tekstach literackich możemy odnaleźć omawiane na lekcji zagadnienie.