Warsztaty z Tomaszem Piątkiem podsumowujące projekt CEO "Rozmawiajmy o uchodźcach"- Klub Dobrej Rozmowy.
W środę 6 czerwca 2018 roku gościliśmy edukatora Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie Pana Tomasza Piątka, który przeprowadził całodzienne warsztaty z członkami Klubu Dobrej Rozmowy w Bibliotece Szkolnej Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu, w skład którego wchodzą uczniowie klasy 2 technikum w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych realizujący projekt „Rozmawiajmy o uchodźcach” od listopada 2017 roku pod opieką nauczyciela języka polskiego Pana Pawła Domzalskiego.
Tomasz Piątek to autor tworzenia gier fabularnych metodą społeczności. Z wykształcenia i zamiłowania pedagog i animator społeczno-kulturalny. Od 13 lat zaangażowany w działania na rzecz lokalnych społeczności oraz praw człowieka. Współpracujący z organizacjami pozarządowymi, grupami nieformalnymi i instytucjami kultury. Trener edukacyjny, pasjonat gier oraz metod angażujących ludzi do współdziałania. W CEO koordynuje program "Młodzi w Akcji".
Celem spotkania było podsumowanie dotychczasowych działań w ramach Klubu oraz zaplanowanie kolejnych spotkań od września 2018 oraz przekazanie wiedzy na temat nowych metod działań, które można realizować zarówno w środowisku szkolnym, jak i poza szkołą
Warsztaty rozpoczęły się od wprowadzenia do zagadnienia gier fabularnych. Następnie Prowadzący przeprowadził doświadczenie – zaproponował mikrogrę fabularną z udziałem osób uczestniczących w KDR. To, co było ważne to możliwość odgrywania ról, dobra zabawa oraz sztuka argumentacji. Jak mówi jedna z uczestniczek warsztatów- Patrycja Zimmermann- Pan Tomek podzielił nas na 4 grupy. W grze ogólnie chodziło o to, ze u Pana Wicka została zorganizowana impreza. Zaprosił najbliższych znajomych i sobie tam biesiadowali. No i koniec końców okazało się, ze ktoś ze zgromadzonych (tego samego dnia) ukradł drogocenny naszyjnik. Pan Tomek rozdał nam kartki z imionami oraz historiami osób, które były na przyjęciu. Następnie każdy z nas wcielił się w przydzieloną mu postać. Na otrzymanych kartkach znajdowały się instrukcje w jaki sposób mamy się zachowywać np. ja odgrywałam rolę wnuczki Pana Arnolda i musiałam udawać że sprawa kradzieży mnie nie interesuje. Jedno z nas odgrywało rolę złodzieja, a pozostała część grupy musiała na podstawie zachowań wytypować tę osobę. Po dłuższej chwili udało nam się rozwiązać zagadkę.
Następnie prowadzący przedstawił fragment video, ukazującego na czym polega pełna wersja gry fabularnej (https://www.youtube.com/watch?v=2H24H5U8tJ0 ), oraz opowiedział o swoich doświadczeniach z grami, ich tworzeniem. Pan Tomasz Piątek stworzył pierwszą w Polsce grę tworzoną metodą społeczności o niewielkiej miejscowości Sokolniki w zeszłym roku. Opowiedział także o grach terenowych, na czym polegają i co jest potrzebne do ich realizacji. Jak zauważają uczniowie „takie gry są nie tylko formą rozrywki, ale także można się dużo z nich nauczyć. Pomagają one również w lepszym poznaniu innych osób, ponieważ podczas rozgrywki ścierają się ze sobą różne charaktery, co pozwala nam lepiej zrozumieć zachowanie innych”.
Kolejnym ćwiczeniem było mapowanie zasobów Bolesławca według czterech kryteriów: znane dla Bolesławca osoby; ważne wydarzenia; legendy; ważne miejsca; W tej części młodzież zebrała sporo ciekawego materiału, który może być zarówno punktem wyjścia do dyskusji o miejscu, w którym mieszkają/uczą się lub z którym są związani, a także materiału, który może posłużyć do tworzenia zarówno gry fabularnej, jak i gry terenowej. Było to także doskonałe ćwiczenie umiejętności pracy w grupie.
Ważnym punktem spotkania było podsumowanie dotychczasowej pracy w ramach Klubu (do tej pory odbyło się 7 spotkań)- tutaj osoby wybierały tematy, które były dla nich najciekawsze oraz takie, które chcieliby poruszyć w przyszłości. Prowadzący opowiedział w tym miejscu o metodzie Żywej Biblioteki, pokazując materiał filmowy ( https://www.youtube.com/watch?v=x5pWKw2g6_o ), opowiedział o jej założeniach. Temat "żywo" zainteresował grupę ???? Odnosiła się ona też do tematów, które chcieliby poruszać w przyszłości. Uczniowie zastanawiali się nad tym, kogo mogą zaprosić na spotkanie Klubu. Wymienili tutaj wielu przedstawicieli grup społecznych (na kartkach). To była też przestrzeń dla rozmów na różne tematy z kartek.
Na koniec prowadzący podzielił uczniów na 3 grupy po 5 osób i poprosił, żeby wybrali po jednym temacie oraz spróbowali rozpisać go według trzech kryteriów: temat, zaproszona osoba/y, zasoby jakie są potrzebne do zorganizowania spotkania. Wybrali tematy i zaplanowali, że ich realizacja odbędzie się zarówno w murach szkolnych, jak i poza nimi, a planowanie rozpoczną od września. Są to następujące zagadnienia.
1. Jak zmieniło się życie po powrocie z wojny. Historia weterana/ów.
2. Seksualność/ orientacja seksualna.
3. Problem chorób psychicznych.
Cieszymy się bardzo, że mogliśmy uczestniczyć w projekcie Centrum Edukacji Obywatelskiej, Dziękujemy Panu Tomaszowi za przyjazd do nas i liczymy na kolejne spotkania w przyszłym roku szkolnym.
Tomasz Piątek to autor tworzenia gier fabularnych metodą społeczności. Z wykształcenia i zamiłowania pedagog i animator społeczno-kulturalny. Od 13 lat zaangażowany w działania na rzecz lokalnych społeczności oraz praw człowieka. Współpracujący z organizacjami pozarządowymi, grupami nieformalnymi i instytucjami kultury. Trener edukacyjny, pasjonat gier oraz metod angażujących ludzi do współdziałania. W CEO koordynuje program "Młodzi w Akcji".
Celem spotkania było podsumowanie dotychczasowych działań w ramach Klubu oraz zaplanowanie kolejnych spotkań od września 2018 oraz przekazanie wiedzy na temat nowych metod działań, które można realizować zarówno w środowisku szkolnym, jak i poza szkołą
Warsztaty rozpoczęły się od wprowadzenia do zagadnienia gier fabularnych. Następnie Prowadzący przeprowadził doświadczenie – zaproponował mikrogrę fabularną z udziałem osób uczestniczących w KDR. To, co było ważne to możliwość odgrywania ról, dobra zabawa oraz sztuka argumentacji. Jak mówi jedna z uczestniczek warsztatów- Patrycja Zimmermann- Pan Tomek podzielił nas na 4 grupy. W grze ogólnie chodziło o to, ze u Pana Wicka została zorganizowana impreza. Zaprosił najbliższych znajomych i sobie tam biesiadowali. No i koniec końców okazało się, ze ktoś ze zgromadzonych (tego samego dnia) ukradł drogocenny naszyjnik. Pan Tomek rozdał nam kartki z imionami oraz historiami osób, które były na przyjęciu. Następnie każdy z nas wcielił się w przydzieloną mu postać. Na otrzymanych kartkach znajdowały się instrukcje w jaki sposób mamy się zachowywać np. ja odgrywałam rolę wnuczki Pana Arnolda i musiałam udawać że sprawa kradzieży mnie nie interesuje. Jedno z nas odgrywało rolę złodzieja, a pozostała część grupy musiała na podstawie zachowań wytypować tę osobę. Po dłuższej chwili udało nam się rozwiązać zagadkę.
Następnie prowadzący przedstawił fragment video, ukazującego na czym polega pełna wersja gry fabularnej (https://www.youtube.com/watch?v=2H24H5U8tJ0 ), oraz opowiedział o swoich doświadczeniach z grami, ich tworzeniem. Pan Tomasz Piątek stworzył pierwszą w Polsce grę tworzoną metodą społeczności o niewielkiej miejscowości Sokolniki w zeszłym roku. Opowiedział także o grach terenowych, na czym polegają i co jest potrzebne do ich realizacji. Jak zauważają uczniowie „takie gry są nie tylko formą rozrywki, ale także można się dużo z nich nauczyć. Pomagają one również w lepszym poznaniu innych osób, ponieważ podczas rozgrywki ścierają się ze sobą różne charaktery, co pozwala nam lepiej zrozumieć zachowanie innych”.
Kolejnym ćwiczeniem było mapowanie zasobów Bolesławca według czterech kryteriów: znane dla Bolesławca osoby; ważne wydarzenia; legendy; ważne miejsca; W tej części młodzież zebrała sporo ciekawego materiału, który może być zarówno punktem wyjścia do dyskusji o miejscu, w którym mieszkają/uczą się lub z którym są związani, a także materiału, który może posłużyć do tworzenia zarówno gry fabularnej, jak i gry terenowej. Było to także doskonałe ćwiczenie umiejętności pracy w grupie.
Ważnym punktem spotkania było podsumowanie dotychczasowej pracy w ramach Klubu (do tej pory odbyło się 7 spotkań)- tutaj osoby wybierały tematy, które były dla nich najciekawsze oraz takie, które chcieliby poruszyć w przyszłości. Prowadzący opowiedział w tym miejscu o metodzie Żywej Biblioteki, pokazując materiał filmowy ( https://www.youtube.com/watch?v=x5pWKw2g6_o ), opowiedział o jej założeniach. Temat "żywo" zainteresował grupę ???? Odnosiła się ona też do tematów, które chcieliby poruszać w przyszłości. Uczniowie zastanawiali się nad tym, kogo mogą zaprosić na spotkanie Klubu. Wymienili tutaj wielu przedstawicieli grup społecznych (na kartkach). To była też przestrzeń dla rozmów na różne tematy z kartek.
Na koniec prowadzący podzielił uczniów na 3 grupy po 5 osób i poprosił, żeby wybrali po jednym temacie oraz spróbowali rozpisać go według trzech kryteriów: temat, zaproszona osoba/y, zasoby jakie są potrzebne do zorganizowania spotkania. Wybrali tematy i zaplanowali, że ich realizacja odbędzie się zarówno w murach szkolnych, jak i poza nimi, a planowanie rozpoczną od września. Są to następujące zagadnienia.
1. Jak zmieniło się życie po powrocie z wojny. Historia weterana/ów.
2. Seksualność/ orientacja seksualna.
3. Problem chorób psychicznych.
Cieszymy się bardzo, że mogliśmy uczestniczyć w projekcie Centrum Edukacji Obywatelskiej, Dziękujemy Panu Tomaszowi za przyjazd do nas i liczymy na kolejne spotkania w przyszłym roku szkolnym.