Zakończono innowację pedagogiczną "Nauczanie przedmiotu zawodowego Organizacja pracy w hotelarstwie metodą CLIL dla zawodu technik hotelarstwa 422402"
Zakończono innowację pedagogiczną "Nauczanie przedmiotu zawodowego Organizacja pracy w hotelarstwie metodą CLIL dla zawodu technik hotelarstwa 422402".
Sprawozdanie z przebiegu działań zostało przedstawione na posiedzeniu Rady Pedagogicznej 14 grudnia 2016 roku.
Innowacja miała charakter innowacji programowej, organizacyjnej i metodycznej.
Autorem projektu jest nauczyciel dyplomowany- Pani Edyta Chomiaczewska, posiadający kwalifikacje do nauczania języka niemieckiego oraz do nauczania przedmiotu zawodowego: organizacja pracy w hotelarstwie. Innowacja została przeprowadzona w klasie technikum hotelarskiego i trwała od II semestru roku szkolnego 2013/2014 do I semestru 2016/2017 w wymiarze 107 godzin. Innowacja dotyczyła zajęć dydaktycznych z przedmiotu organizacja pracy w hotelarstwie nauczanym w języku niemieckim – metoda CLIL. Założona tematyka została w pełni zrealizowana. Myślą przewodnią innowacji było przygotowanie uczniów technikum hotelarskiego do wykonywania pracy zawodowej na wysokim poziomie i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy, poprzez zastosowanie nowych technik i technologii oraz z uwzględnieniem wzrostu oczekiwań pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników. Uczniowie przygotowywali samodzielnie i grupowo projekty, wprowadzone były gry dydaktyczne, dyskusje, symulacja zdarzeń w oparciu o realne sytuacje i potrzeby, odgrywali różne role, rozwiązywali konkretne problemy. Wśród metod nacisk położono na metodę CLIL oraz metodę projektu.
Na podstawie wyników monitoringu można stwierdzić, iż założone cele zostały osiągnięte. Na bieżąco rejestrowano postępy. Monitorowano między innymi uczestnictwo w zajęciach, zaangażowanie uczniów w wykonywanie projektów indywidualnych i zespołowych, podejmowanie inicjatywy przez uczniów, terminowość i jakość wypełniania zadań, samoocena, postępy i wyniki pracy uczniów na zajęciach lekcyjnych, przyrost wiedzy i umiejętności, wykorzystywanie pomocy dydaktycznych, częstotliwość wspomagania nauczania technikami informatycznymi. Grupa uczniów w ramach zajęć wzięła udział w konkursie „Mein Beruf ist spitze!” organizowanym przez Instytut Goethego, tworząc glogster (plakat internetowy), przedstawiając wizję zawodu technik hotelarstwa w przyszłości, za który otrzymała wyróżnienie w postaci nagród książkowych. Odpowiedni poziom wiedzy i umiejętności zawodowych połączonych z umiejętnościami językowymi zapewni możliwość sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy. Efektem prowadzonych zajęć jest przygotowanie uczniów do samodzielności w procesie nabywania umiejętności językowych i zawodowych poprzez ukazywanie im najbardziej efektywnych technik uczenia się, rozwinięcie w uczniach poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości językowe, wdrożenie do obiektywnej samooceny i budowanie motywacji do nauki zagadnień zawodowych i języka obcego poprzez dodatkowe źródła informacji i materiały. Rozwinięcie w uczniach postawy ciekawości, otwartości, zainteresowania wybranymi aspektami życia zawodowego. Wykorzystanie komputera i powiązanie z praktycznym zastosowaniem języka niemieckiego spowodowały, że uczniowie zrozumieli potrzebę dalszego kształcenia i samokształcenia w tym zakresie. Nie zabrakło też informacji dotyczących zagrożeń i pułapek, z którymi mogą się spotkać uczniowie na stronach internetowych oraz bezpiecznych technik korzystania z komputera. Różnorodność form pracy zastosowana w czasie zajęć innowacji spowodowała, że były one atrakcyjne i potrzebne, a ewaluacja przeprowadzona przez prowadzącego poprzez rozmowy z uczestnikami oraz ankietę ewaluacyjną, potwierdziła skuteczność stosowanych metod oraz osiągnięcie założonych celów.
Więcej zdjęć na Facebooku :)