Skip to content Skip to navigation

Głód, brud i wesela. Codzienność podczas Powstania Warszawskiego- lekcja otwarta języka polskiego.

.

10 października 2022 roku odbyła się w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu lekcja otwarta języka polskiego przeprowadzona w klasie 4GTE przez pana Pawła Domzalskiego. W zajęciach gościnnie uczestniczyły Panie: Renata Paszko- Dyrektor ZSOiZ, Bogumiła Sikora- nauczyciel geografii oraz Sylwia Czermatowicz- nauczyciel języka polskiego i bibliotekarz.
Zajęcia odbyły się w ramach projektu „BohaterON” – włącz historię! To ogólnopolska kampania o tematyce historycznej mająca na celu upamiętnienie i uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego poprzez wysłanie im pocztówki, kartki, laurki z życzeniami bądź listu. W tym roku uczniowie na zajęciach środowych wyślą wirtualne życzenia Powstańcom.
Tematem lekcji była codzienność podczas Powstania Warszawskiego. Na początku lekcji uczniowie pracowali zgodnie z rutyną myślenia krytycznego: SEE –THINK–WONDER: WIDZĘ- MYŚLĘ- ZASTANAWIAM SIĘ analizując przygotowane przez nauczyciela zdjęcie. Następnie dyskutowano nad tym, skąd czerpiemy informacje nt. II wojny światowej. Co to jest powstanie? Jakie powstania miały miejsce w naszym kraju? Pozwoliło to przejść do kolejnej rutyny myślenia krytycznego THINK-PUZZLE-EXPLORE (POMYŚL – ZASTANÓW SIĘ – ZBADAJ). Uczniowie zastanawiali się jaka jest ich wiedza na temat codzienności zwykłych Warszawiaków podczas Powstania i które zagadnienia chcieliby zgłębić. Następnie w czterech grupach, podczas oglądania odcinka „Historii bez cenzury” pt.  „Głód, brud i wesela” oraz analizując przygotowany przez nauczyciela materiał źródłowy, przygotowywali plakaty oraz strony tytułowe gazetki powstańczej. Każda grupa musiała w swojej pracy uwzględnić inne zagadnienie: ślub i wesele powstańców, przygotowanie i wspólny posiłek, zdobywanie wody, seans w kinie Palladium, rozrywki w „czasie wolnym”. Druga lekcja rozpoczęła się od zaprezentowania i omówienia przez grupy przygotowanych plakatów. Po czym powrócono do pytań z rutyny 2 odpowiadając na pytanie, co teraz wiem na pewno o codziennym życiu Warszawiaków w Powstaniu Warszawskim. Następnie znów odbyła się dyskusja, w której próbowano odpowiedzieć na następujące pytania: Czy codzienność powstańców/ludzi żyjących w czasie wojny bardzo różni się od codzienności dzisiaj/w czasie pokoju? Jakie są podobieństwa, a jakie różnice? Co z dzisiejszej perspektywy wydaje się najtrudniejsze w porównaniu do życia ludzi w czasie powstania? Czy obejrzany na lekcji odcinek Historii bez Cenzury zmienił wasze podejście/rozumienie co do powstania, powstańców, ludzi żyjących w tamtym czasie? Ostatnim punktem lekcji była analiza fragmentów „Pamiętnika z Powstania Warszawskiego” Mirona Białoszewskiego oraz „Kuriera z Warszawy” Jana Nowaka-Jeziorańskiego i uzupełnianie schematu drzewka decyzyjnego. Postawiony problem to czy angażować się jako cywil w powstanie czy biernie się przyglądać. Na zakończenie podsumowano pracę i wypełnioną krótką informację zwrotną dla nauczyciela na temat zajęć.

 
1a (Copy).jpg

2 (Copy)_6.JPG

3 (Copy)_3.JPG

5 (Copy)_4.JPG

13 (Copy)_1.JPG

16b (Copy).jpg

18 (Copy)_2.JPG

28 (Copy)_1.JPG

42 (Copy).JPG

49 (Copy).JPG

53 (Copy).JPG

57 (Copy).JPG

61 (Copy).JPG

63 (Copy).JPG

72 (Copy)_0.JPG

70 (Copy).JPG

Więcej zdjęć TUTAJ

.

Typ: 
Zwykła