Cyklicznie, dla uczniów klasy II technikum żywienia i usług gastronomicznych Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im.mjra H.Sucharskiego w Bolesławcu, odbywały się zajęcia praktyczne i teoretyczne z zakresu wykorzystania roślin w gastronomii. Kurs był prowadzony przez Panią Agnieszkę Śliwę w ramach projektu "Regionalna gastronomia dla Dolnego Śląska".
Podczas warsztatów młodzież eksperymentowała kulinarnie tworząc wyjątkowe, przepyszne potrawy i napoje.
Jedną z potraw przygotowanych przez uczniów był dal z soczewicy, do którego przykładowy przepis prezentujemy poniżej.
Dal (dhal) w kuchni indyjskiej oznacza potrawy przyrządzane z roślin strączkowych. Konsystencją dal przypomina bardzo gęstą, zawiesistą zupę, a podaje się go z ryżem lub/i chlebkami naan. To pyszny, wartościowy i zdrowy posiłek, idealny dla wegan / wegetarian lub osób ograniczających spożycie mięsa.
Składniki/ 4 porcje
1 czerwona cebula
1 mały batat (300 g)
1 czerwona papryka
3 ząbki czosnku
1,5 cm korzenia imbiru
2 łyżki oleju (np. kokosowego)
przyprawy: po 1 łyżeczce kurkumy, słodkiej papryki i kminu rzymskiego oraz pół łyżeczki przyprawy curry (lub garam masala) i szczypta chili do smaku
300 g (1 i 1/2 szklanki) czerwonej soczewicy
750 ml bulionu jarzynowego lub osolonej wody
125 ml mleka kokosowego (lub śmietanki 18% do zup i sosów)
do podania: 200 g ryżu, świeża kolendra
Przygotowanie:
Przygotować warzywa: czerwoną cebulę, batata i paprykę pokroić w kostkę, czosnek i imbir zetrzeć na małej tarce. Na dużej patelni (28 cm) rozgrzać olej i chwilę podsmażyć cebulę, następnie dodać batata oraz paprykę i podsmażyć mieszając ok. 5 min. Pod koniec dodać czosnek i imbir oraz wszystkie przyprawy. Soczewicę przepłukać na sitku i dodać na patelnię, wymieszać. Wlać bulion lub wodę, zagotować. Gotować 15 min pod przykryciem na małym ogniu. Dodać mleko kokosowe, wymieszać, zagotować i zdjąć z ognia. Podawać z ryżem posypując świeżą kolendrą.

25 i 26 kwietnia 2025r. dla uczniów klasy 3tż oraz 4tż Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im.mjra H.Sucharskiego w Bolesławcu (grupa I) odbył się kurs baristy, który poprowadził Pan Paweł Tomasik, doświadczony nauczyciel przedmiotów zawodowych oraz specjalista z zakresu m.in. przygotowywania napojów kawowych różnymi metodami.
Kurs prowadzony był w ramach realizacji Projektu nr FEDS.08.01-IZ.00-0026/23 pn. „Regionalna gastronomia dla Dolnego Śląska”, który realizowany jest przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027, Działanie FEDS.08.01 Dostęp do edukacji. Projekt skierowany jest do uczniów, którzy kształcą się na kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych oraz nauczycieli którzy prowadzą kształcenie w ramach tego kierunku.
Każdy uczestnik zajęć powinien być przygotowany do:
1) pracy na stanowisku baristy;
2) dobierania i nazywania sprzętu profesjonalnego oraz niezbędnych narzędzi do przygotowywania różnych rodzajów kawy i napojów kawowych;
2) dobierania odpowiednich gatunków kawy;
2) przygotowania różnych rodzajów kawy;
3) przygotowania dekoracji kawy.
Zajęcia przebiegały w niezwykłej atmosferze, pełne śmiechu i aromatu kawy

lokalnej i międzynarodowej
W kwietniu 2025r. zakończył się cykl pierwszych warsztatów kulinarnych, prowadzony przez szefa kuchni szpitalnej Szpitala św. Łukasza w Bolesławcu, Radosława Stawiarskiego. Radosław Stawiarski prowadził zajęcia dofinansowane ze środków unijnych w ramach projektu nr FEDS.08.01-IZ.00-0026/23 pn. „Regionalna gastronomia dla Dolnego Śląska”, który realizowany jest przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027, Działanie FEDS.08.01 Dostęp do edukacji. Projekt skierowany jest do uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im.mjra H.Sucharskiego w Bolesławcu, którzy kształcą się na kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych.
Podczas pierwszych zajęć uczniowie z dużym entuzjazmem zgłębiali tajniki kuchni włoskiej. Przygotowywali świeży makaron od podstaw oraz formowali gnocchi, które następnie podawano z aromatycznym sosem truflowym i szynką Prosciutto Crudo. Cykl warsztatów obejmował również kuchnie z różnych zakątków Europy – m.in. Francji, Hiszpanii czy Bałkanów. Uczniowie mają niepowtarzalną okazję pracować z oryginalnymi produktami regionalnymi i samodzielnie przyrządzać dania typowe dla różnych tradycji kulinarnych.
https://www.facebook.com/szpitalboleslawiec

Zajęcia specjalistyczne z carvingu realizowane w ramach projektu „Regionalna gastronomia dla Dolnego Śląska”
Projekt „Regionalna gastronomia dla Dolnego Śląska” realizowany jest przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027, Działanie FEDS.08.01 Dostęp do edukacji. Biorą w nim udział uczniowie, którzy kształcą się na kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych i chcą rozwijać swoje kompetencje kluczowe, zawodowe, a tym samym w przyszłości zwiększyć swoje szanse na zatrudnienie.
Carving to dekoracyjne rzeźbienie w owocach i warzywach. Ojczyzną dekorowania potraw i finezyjnie rzeźbionych owoców i warzyw są kraje azjatyckie takie jak Chiny czy Tajlandia.
Zajęcia z carvingu dla uczniów ZSOiZ są prowadzone przez panią Jolantę Lewicką. To dopiero początek drogi na szlaku rzeźbienia w warzywach i owocach, ale… uczestnicy samodzielnie nauczyli się wykonywać proste formy i kwiatki z warzyw i owoców.
Zapierające dech w piersiach owocowe i warzywne dekoracje można zobaczyć na poniższych zdjęciach.
Grupa uczniów Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. H. Sucharskiego w Bolesławcu, którzy kształcą się na kierunku technik żywienia i usług gastronomicznych właśnie ukończyła cykl zajęć w tym roku kalendarzowym pn. Kurs, wykorzystanie roślin w gastronomii.
Młodzież pod kierunkiem pani Krystyny Hucał oraz pani Agnieszki Śliwy realizowała zajęcia w ramach projektu nr FEDS.08.01-IZ.00-0026/23 pn. „Regionalna gastronomia dla Dolnego Śląska”, który realizowany jest przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego w ramach programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021-2027, Działanie FEDS.08.01 Dostęp do edukacji.
Zajęcia mają na celu rozwijanie kompetencji kluczowych u uczniów, uatrakcyjnienie i zwiększenie efektywności nauczania oraz rozwijanie i dostosowanie szkolnictwa zawodowego do potrzeb dolnośląskiego rynku pracy.
Uczniowie podczas zajęć dodatkowych mieli możliwość tworzyć zarówno tradycyjne jak i nowoczesne, pachnące i atrakcyjne, ale przede wszystkim zdrowe dania roślinne. Zdobyli wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu samodzielnego wykorzystania uprawianych ziół i roślin dziko rosnących wykorzystywanych w kuchni.
Praktyczne warsztaty pokazują jak czerpać z natury, wprowadzić bezpiecznie i atrakcyjnie zioła oraz rośliny jadalne do jadłospisu.
Efekty dotychczasowej pracy uczniów z klasy 1 TŻ oraz 2 TŻ można zaobserwować na zdjęciach poniżej.
