"Świat daleki od doskonałości?"- lekcja WOK w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej,
W Bibliotece Szkolnej ZSOiZ im. mjra Henryka Sucharskiego w Bolesławcu została zorganizowana 17 listopada 2016 roku lekcja otwarta wiedzy o kulturze w klasie 3TE pt. "Świat daleki od doskonałości?", w ramach trwającego od 14 listopada Tygodnia Edukacji Globalnej, której gościem była Pani Sylwia Czernatowicz- pracownik szkolnej biblioteki.
Hasło tegorocznej edycji TEG brzmi „#RazemDlaPokoju” dlatego omówione zostały konflikty zbrojne na świecie, podane przykłady sytuacji kobiet i dzieci w konfliktach zbrojnych. Pan Paweł Domzalski przedstawił prezentację multimedialną na ten temat, a potem zostały przeprowadzone z młodzieżą warsztaty, na których uczniowie wypracowywali wspólnie informacje na temat przyczyn i skutków konfliktów zbrojnych, Czy w ogóle i jeśli tak, to co możemy zrobić, żeby zminimalizować skutki wojen. Młodzież poznała także różne formy wsparcia organizacji rządowych i pozarządowych na świecie w tym temacie.
Hasło tegorocznej edycji TEG brzmi „#RazemDlaPokoju” dlatego omówione zostały konflikty zbrojne na świecie, podane przykłady sytuacji kobiet i dzieci w konfliktach zbrojnych. Pan Paweł Domzalski przedstawił prezentację multimedialną na ten temat, a potem zostały przeprowadzone z młodzieżą warsztaty, na których uczniowie wypracowywali wspólnie informacje na temat przyczyn i skutków konfliktów zbrojnych, Czy w ogóle i jeśli tak, to co możemy zrobić, żeby zminimalizować skutki wojen. Młodzież poznała także różne formy wsparcia organizacji rządowych i pozarządowych na świecie w tym temacie.
Zajęcia rozpoczęły się od dyskusji na temat tego, dlaczego współczesny świat nie jest doskonały. Młodzież zastanawiała się czy świat, w którym żyjemy, jest w stanie w przewidywalnym czasie uporać się z problemami, jakie go nurtują? Nauczyciel na brystolu zapisywał listę najpoważniejszych – ich zdaniem – zagrożeń i problemów współczesnego świata. Następnie czytając tekst źródłowy „Konflikty stare i nowe” określano najważniejsze przyczyny współczesnych konfliktów oraz porządkowano terminologię, wyjaśniając, czym są: spór międzynarodowy, konflikt, wojna. W tej części zajęć zastanawiano się nad następującymi kwestiami:
Jakie są pokojowe metody rozwiązywania sporów i konfliktów międzynarodowych? Jaki wpływ na życie ludności cywilnej mogą mieć konflikty zbrojne, jakie mogą rodzić problemy dla dzieci, dorosłych. Jak konflikty mogą wpływać na rozwój krajów (czy gospodarka może się rozwijać? Czy możliwy jest dostęp do edukacji? Czy ludzie mogą zaspokajać wszystkie swoje potrzeby – zarówno te podstawowe dotyczące dostępu do żywności i wody, jak i dostępu do edukacji, podstawowych urządzeń technicznych itp.).
Młodzież analizowała teksty: „Punkty zapalne na mapie świata” oraz „Zderzenie cywilizacji” pracując w czterech grupach. Wypracowane wnioski prezentowali na forum klasy.
W końcowej części zajęć próbowano zastanowić się jak zmienić i poprawić sytuację kobiet i dzieci dotkniętych przez konflikty zbrojne. Młodzież analizowała także, co sama może zrobić, by, w choć niewielkim stopniu zmienić świat na lepszy.
Jakie są pokojowe metody rozwiązywania sporów i konfliktów międzynarodowych? Jaki wpływ na życie ludności cywilnej mogą mieć konflikty zbrojne, jakie mogą rodzić problemy dla dzieci, dorosłych. Jak konflikty mogą wpływać na rozwój krajów (czy gospodarka może się rozwijać? Czy możliwy jest dostęp do edukacji? Czy ludzie mogą zaspokajać wszystkie swoje potrzeby – zarówno te podstawowe dotyczące dostępu do żywności i wody, jak i dostępu do edukacji, podstawowych urządzeń technicznych itp.).
Młodzież analizowała teksty: „Punkty zapalne na mapie świata” oraz „Zderzenie cywilizacji” pracując w czterech grupach. Wypracowane wnioski prezentowali na forum klasy.
W końcowej części zajęć próbowano zastanowić się jak zmienić i poprawić sytuację kobiet i dzieci dotkniętych przez konflikty zbrojne. Młodzież analizowała także, co sama może zrobić, by, w choć niewielkim stopniu zmienić świat na lepszy.