Niemiecki z angielskim w pakiecie – szansą na lepszą przyszłość
W naszej szkole od października 2012 do kwietnia 2013 realizowany był projekt „Niemiecki z angielskim w pakiecie – szansą na lepszą przyszłość” (w kwietniu odbyło się podsumowanie działań projektu – Tydzień Języków Obcych, który zakończył się Festiwalem Języków Obcych).
Projekt miał za cel ukształtowanie otwartości, przyjaznego kontaktu, przenikanie się wzajemnego kultur i budowanie wspólnej przyjaznej Europy, likwidowanie sztucznych barier i podziałów, pogłębienie wiedzy na temat historii, geografii, kultury i obyczajów partnera, umiejętność pracy w dualnym systemie kształcenia zawodowego, zwiększenie atrakcyjności kształcenia w szkole jako placówce nowoczesnej, otwartej na zmiany zachodzące we współczesnym świecie, włączenie nauczycieli zawodu i różnych przedmiotów ogólnokształcących w rozwijanie kompetencji językowych uczniów, doskonalenie umiejętności językowych nauczycieli, którzy chętniej będą prowadzić projekty w partnerstwie z e-szkołami z zagranicy, wyposażenie uczniów w umiejętności językowe i zawodowe niezbędne do funkcjonowania na rynku pracy zgodnie z ich wykształceniem oraz kształtowanie pozytywnych postaw przyszłego pracownika, ułatwienie osobistego rozwoju uczestników projektu, nabycie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy teoretycznej w przedsiębiorstwach UE, umiejętność organizowania stanowiska pracy, wykorzystania nowoczesnych technologii związanych z wykonywanym zawodem, kształtowanie wśród uczniów zachowań prozdrowotnych, zwiększenie mobilności osób uczestniczących w projekcie, wzrost świadomości nauczycieli i uczniów o potrzebie podnoszenia kwalifikacji zawodowych i konieczności uczenia się przez całe życie, pogłębienie umiejętności językowych, branżowych i zawodowych, rozwój kompetencji kluczowych.
Wychodząc naprzeciw aktualnym trendom w nauczaniu oraz ze względu na skuteczność i wielostronną wartość edukacyjną nauczyciele pracowali podczas zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych metodą projektu, również za pośrednictwem mediów elektronicznych – poprzez program eTwinning . Uczniowie wraz z nauczycielami wykonali w języku niemieckim takie projekty jak:
- „Polsko-niemiecka współpraca handlowa” – w którym uczniowie korzystali przede wszystkim z wiedzy zdobytej w ramach przedmiotów zawodowych jak ekonomika, prawo, rachunkowość i zajęcia praktyczne - wprowadzono symulację prowadzenia własnej działalności handlowej: firma polska, oferująca wyroby ceramiczne, charakterystyczne dla naszego regionu oraz firma niemiecka – sieć sklepów, w których zamierzano sprzedawać te wyroby. Obie firmy korespondowały ze sobą w języku niemieckim. Przygotowano ofertę reklamową, prospekt ze wzorcami, listę cen, opracowano warunki zapłaty, sporządzono zapytanie ofertowe, zamówienie towarów i usług, potwierdzenie zamówienia, fakturę VAT WZ, dowód przyjęcia, reklamację, notę korygującą, fakturę korygującą wraz z odpowiedzią na reklamację oraz podziękowanie za współpracę i korzystne rozwiązanie problemów. Uczennice umawiały telefonicznie spotkanie firm, przedstawiały porządek obrad, prowadziły negocjacje, podczas których określano warunki dostaw, formy i sposoby płatności, rabaty. Projekt miał na celu pogłębienie wiedzy z języka niemieckiego w obszarze ekonomicznym, wyćwiczenie prowadzenia rozmów i korespondencji w języku niemieckim na polu zawodowym. Pisma wysyłane były do korekty drogą mailową do nauczyciela – koordynatora projektu;
- „Mein Leben – meine Gesundheit” [Moje życie – moje zdrowie] (eTwinning) – uczniowie współpracowali ze szkołą w Turcji oraz ze Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym w Płocku. Uczestnicy projektu omawiali i przedstawiali, jak ważne jest życie, w jaki sposób należy dobrze i zdrowo się odżywiać, zwracają szczególną uwagę na szkodliwość palenie papierosów i picie alkoholu oraz jak ważną rolę powinien odgrywać sport w naszym życiu.
- „Historische und touristische Sehenswuerdigkeiten der Region” [Historyczne i turystyczne zabytki naszego regionu] (eTwinning) - w projekcje oprócz dwóch szkół z Polski brały udział szkoły ze Słowacji, Grecji, Danii, Czech i Turcji. Uczestnicy projektu komunikowali się w języku niemieckim za pomocą e-maili oraz portalu facebook, na którym stworzono grupę eTwinning, a na platformie zamieszczali filmy, prezentacje, zdjęcia, opisy dotyczące naszego regionu i miasta, ich historii, zabytków, miast partnerskich, geografii, demografii, kultury, atrakcji turystycznych. Dzięki temu nasi uczniowi poznali kraje swoich kolegów ze szkół partnerskich, zapoznali ich z Dolnym Śląskiem i Powiatem Bolesławieckim, doskonalili swoje umiejętności językowe, powiększyli motywację do nauki, poszerzali wiedzę, czerpali radość nauki, a także była to doskonała okazja do poznania rówieśników z innych krajów i utrzymywania tych kontaktów po ukończeniu szkoły.
- „Aus unserem Leben” [Z naszego życia…] (eTwnning) - od listopada 2012 wraz z rówieśnikami ze Słowacji i Francji uczniowie naszej szkoły w formie filmików, prezentacji, zdjęć, listów opowiadali o swojej małej ojczyźnie, o naszej szkole, systemie szkolnictwa w Polsce, o naszym mieście i regionie, przedstawiali zwyczaje świąteczne, polski folklor (stroje i pieśni).
- „Musik und Filme” – uczniowie klasy tt w ramach projektu eTwinning napisali własne scenariusze i teksty piosenek, wymienili się z uczniami z Łotwy i Danii oraz nakręcili filmiki i nagrali piosenkę w języku niemieckim.
Wyniki projektów zostały przedstawione podczas tygodnia językowego – kawiarenki eTwinning w pracowniach językowych oraz podczas Festiwalu Języków Obcych.
Pierwszym konkursem Tygodnia Języków Obcych był konkurs recytatorski poezji niemiecko- i angielskojęzycznej, w którym oceniano, stopień trudności wybranego wiersza, sposób recytacji, wymowę. Uczniowie bardzo ładnie poradzili sobie z tym zadaniem, wybierając utwory między innymi Goethego, Rilke, Szekspira, Eichendorfa. W drugim dniu uczniowie zmagali się z dyktandami w języku angielskim i niemieckim, co sprawiło, że uczniowie powtórzyli sobie zasady ortograficzne, interpunkcyjne. Dużą popularnością cieszył się konkurs plastyczny „Poznaj kraj i kulturę innych narodów”, w którym uczniowie przedstawiali wybrane przez siebie kraje, opisując je w języku niemieckim bądź angielskim. Również konkurs fotograficzny „Język angielski w życiu codziennym”
Podczas Tygodnia Języków Obcych gościliśmy uczniów z zaprzyjaźnionej z nami szkoły w przygranicznym Görlitz – Schulzentrum in Görlitz, którzy wspólnie z uczniami naszej szkoły promowali zachowania prozdrowotne. Uczniowie pogłębiali wiedzę na temat zdrowego odżywiania, przygotowując wspólnie zdrowe i charakterystyczne dla naszych regionów potrawy. Odbyła się także debata „Młodzież w walce z problemami cywilizacyjnymi. Otyłość problem czy nadgorliwość”. Debatujący rozważali, czy sklepiki szkolne w obecnej formie wpływają na powstawanie problemu otyłości wśród dzieci i młodzieży, jak z problemami otyłości i nadwagi u dzieci i młodzieży radzą sobie Niemcy, Austriacy, Szwajcarzy, Włosi. Efekty debaty podsumowali nauczyciele języków obcych, nauczyciel przedmiotów ekonomicznych, nauczyciel przedmiotów gastronomicznych oraz nauczyciel wiedzy o społeczeństwie. Oceniane były argumenty merytoryczne, kultura słowno-werbalna, zachowanie i aktywność klasy.
W dniu Festiwalu uczniowie klas technikum ekonomicznego oraz obsługi turystycznej po prezentacji nabytych umiejętności w trakcie miesięcznej praktyki w Niemczech otrzymali certyfikaty potwierdzające zdobyte przez nich kwalifikacje.
Działania włączone do projektu są symbiozą kompetencji językowych, zawodowych i wiedzy zdobytej podczas zajęć m.in. z geografii i biologii, ekonomiki, prawa, rachunkowości, dietetyki. Wiedza i umiejętności zostały przełożone na płaszczyznę komunikacji w języku obcym. Ścisła współpraca nauczycieli przedmiotów zawodowych i ścisłych oraz nauczycieli języków obcych polegała na regularnych zebraniach grupy nauczycieli, konsultowaniu nauczanych treści programowych, wymianie dokumentów typowych dla nauczanych treści oraz analizowaniu trudności pojawiających się u uczniów.
Realizacja projektu przyczyniła się do podniesienia jakości kształcenia zawodowego, do promowania aktywnej i przedsiębiorczej postawy wśród ludzi młodych, nauczyła współdziałania, pozwoliła poznać kulturę obu narodów, zbudowała wzajemne więzi oraz udoskonaliła umiejętności porozumiewania się w języku obcym. Zdobyta wiedza i umiejętności podniosła z pewnością konkurencyjność absolwentów i przyszłych absolwentów na rynku pracy, a także wpłynęła na rozwój osobisty, motywując do podejmowania nowych wyzwań i zwiększyła mobilność zawodową.
Poprzez udział w projekcie zwiększyła się aktywność zawodowa nauczycieli i aktywność w nabywaniu wiedzy interkulturowej uczniów (eTwinning – 40 uczniów).
Projekt sprzyja procesom dydaktycznym uskutecznianym w szkole: uczniowie lepiej „chłoną” wiedzę, a nauczyciele odkrywają nowe możliwości stworzenia lepszych warunków do nauki. Projekt dostarczył impulsów, które przyczyniają się do korzystania z różnych dostępnych źródeł wiedzy. Dzięki działaniom podejmowanym w projekcie odchodzi się od tradycyjnych metod nauczania opartych na biernym odtwarzaniu podanych wzorców i mechanicznym reprodukowaniu wiedzy, a tworzy nowe twórcze metody pracy oparte na interakcji nauczyciel-uczeń. Zwiększył się potencjał edukacyjny szkoły, a więc podniesienie jakości kształcenia w szkole. Uczniowie lepiej i szybciej uczą się języków obcych, dzięki rozwojowi efektywnych metod nauczania
Miarą efektywności projektu są wyniki nauczania, zaangażowanie uczniów w proponowane działania oraz pozytywny wpływ na wizerunek szkoły. Poprzez upowszechnianie projektu w mediach społeczność lokalna biernie uczestniczyła w życiu szkoły oraz poprzez zapoznanie się z rezultatami projektu stworzyła się możliwość poszerzenia sposobu rozumienia wielokulturowości i znaczenia komunikacji w językach obcych.
Wpływ rezultatów projektu na instytucję i uczniów:
- pozytywna promocja szkoły i poszerzenie oferty edukacyjnej,
- wzrost zainteresowania uczniów szkołą,
- rosnące zainteresowanie uczniów uczestnictwem w przedsięwzięciach zrealizowanych w projekcie,
- wzrost aspiracji uczniów związanych z nauką języków obcych,
- włączanie się nauczycieli różnych przedmiotów w działania dotyczące kształtowania kompetencji porozumiewania się w języku obcym,
- wprowadzenie do koncepcji pracy szkoły zadań związanych z przygotowaniem nauczycieli do stosowania metody CLIL,
- praca z wykorzystaniem nowoczesnych metod nauczania (projektową, poprzez eTwinning)
- uczniowie czują się lepiej przygotowani do podjęcia pracy w zawodzie