Nowa szansa dla uczniów - praktyki zagraniczne
W bieżącym roku, po raz trzeci z rzędu, wniosek złożony przez Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im. mjra H. Sucharskiego w Bolesławcu w konkursie 2010 na projekty mobilności w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” Leonardo da Vinci, przeszedł pozytywnie poprzez procedurę konkursową i został zatwierdzony do realizacji.
Projekt polega na zorganizowaniu w okresie 06.03.2011 – 02.04.2011 dla 15 uczniów klasy trzeciej technikum, w zawodzie technik hotelarstwa, 4- tygodniowej praktyki zawodowej w Centrum Kształcenia Praktycznego w Chemnitz – Einsiedel (Niemcy).
Tytuł projektu: Rozwój kompetencji zawodowych hotelarza drogą do europejskiego rynku pracy.
Projekt zakłada:
1) wspieranie uczniów w zdobywaniu i wykorzystywaniu wiedzy i umiejętności zawodowych w celu ułatwienia osobistego rozwoju, zwiększenia szans na zatrudnienie oraz uczestnictwo w europejskim rynku pracy.
2) doskonalenie jakości w dziedzinie szkolenia i kształcenia zawodowego, poprzez realizację praktyk w centrum kształcenia posiadającym certyfikat ISO,
3) zwiększenie atrakcyjności szkolenia i kształcenia zawodowego oraz ułatwienie mobilności uczestników projektów.
W celu optymalnego przygotowania uczniów do odbycia praktyki, przed wyjazdem zostaną objęci przygotowaniem pedagogiczno- kulturowo- językowym.
W czasie realizacji programu praktyki w organizacji przyjmującej, uczniowie będą pogłębiali wiedzę i doskonalili umiejętności z zakresu organizacji pracy hotelu, kompleksowej obsługi gościa hotelowego i jego rozliczenia, organizacji pracy służby pięter i gastronomii hotelowej.
Zostaną podzieleni na trzy pięcioosobowe grupy, z tym że każdy uczestnik będzie miał swoje stanowisko pracy i zadania do wykonania. Każda grupa odbędzie praktykę w recepcji i części mieszkalnej hotelu oraz w kuchni i restauracji:
1) Recepcja i zarządzanie pokojami: przyjęcie gościa; organizowanie pobytu; komunikacja interpersonalna; rozliczenie i pożegnanie gościa; praca w programie komputerowym do rezerwacji hotelowych – FIDELIO; zarządzanie pokojami – sprzątanie jednostek mieszkalnych.
2) Gastronomia (kuchnia): obsługa sprzętu gastronomicznego; przygotowywanie potraw; sporządzanie ciast i deserów.
3) Restauracja (obsługa klienta): układanie jadłospisów; aranżacja sal konsumenckich; obsługa gościa, przyjmowanie zamówień; techniki noszenia talerzy i szklanek; nakrywanie do stołu.
4) Wycieczki przedmiotowe, gastronomiczno -hotelarsko-turystyczne, do instytucji i przedsiębiorstw w Saksonii.
Zajęcia wspólne i wycieczki wpłyną na wzbogacenie i uatrakcyjnienie praktyki. Uczniowie będą promować kulturę, obyczaje własnego regionu poprzez własną postawę oraz wykonywane prace.
Będą czuli się bezpiecznie dzięki opiekunowi ze strony polskiej i opiekunom niemieckim na stanowiskach pracy.
Codziennie będą opisywali przebieg praktyki w dzienniczku, a raz w tygodniu będą przekazywali drogą elektroniczną sprawozdanie koordynatorowi projektu. Na podstawie tych raportów zarządzający projektem będzie nadzorował pobyt uczestników.
W czasie trwania praktyki odbędzie się wizyta kontrolna mająca na celu sprawdzenie warunków pracy, efektów kształcenia i nawiązanie bliższej i wszechstronnej współpracy z partnerem.
Na zakończenie praktyki odbędzie się egzamin potwierdzający zdobyte umiejętności i każdy z uczestników otrzyma certyfikat a po powrocie do kraju również dokument Europass – Mobilność.
Wiedza i umiejętności zdobyte podczas praktyki zagranicznej będzie rozpowszechniona wśród uczniów szkoły, władz lokalnych i instytucji wspomagających szkołę dzięki planowanym spotkaniom.
Realizacja projektu wpłynie na wzrost wiedzy i umiejętności zawodowych uczestników, poprawi praktyczną znajomość języka niemieckiego i angielskiego, pozwoli poszerzyć słownictwo zawodowe a uzyskany Certyfikat i dokument Europass - Mobilność zwiększą wiarę we własne siły, szanse na zatrudnienie oraz uczestnictwo w europejskim rynku pracy.
Kontynuowanie współpracy z partnerem, z którym zrealizowany był już jeden projekt a drugi jest w trakcie realizacji, będzie miało duży wpływ na możliwość wymiany doświadczeń w celu poprawy jakości kształcenia zawodowego.
Autorzy projektu:
1) Barbara Smoleńska
2) Lucyna Hajduk
3) Ilona Szymecka